Inspiring Speech

Hoe doen topsprekers het?

Moet je bekend zijn om een topspreker te worden?

Wanneer we in onze opleidingen aan deelnemers vragen wat volgens hen de kwaliteiten van een topspreker zijn, dan volgen er meestal antwoorden als: geloofwaardigheid, charismatisch, inspirerend, overtuigend. Maar wanneer we vragen wat ze met die termen dan precies bedoelen, blijkt het ineens heel moeilijk om die concreet te maken. Voorbeelden vinden de meeste mensen wel onmiddellijk: Obama, Steve Jobs, Malala Jusefsai,… Moet je dan al een beroemdheid zijn, voor je een topspreker kan worden? Nee! Het is omgekeerd! Het is precies door jezelf neer te zetten als topspreker dat je bekendheid kan verwerven. Maar hoe moet je dat doen?

 

bc-about-ateed-what-we-do-conferences

In 2015 deed ik voor het eerst een TEDX-talk in Hasselt. Het thema was: humor voedt innovatief denken. Hoewel ik al jaren schrijf en produceer in de entertainment-business, stond ik nooit zelf in de spotlights. Dat liet ik over aan de acteurs en comedians waarmee ik werkte. Ik vind mezelf ook niet charismatisch of behept met een natuurlijke overtuigingskracht. De vraag is: hoe definieer je bekendheid?

Wat is bekendheid voor een spreker?

Ondertussen zijn de video’s van mijn TEDX-lezingen (er volgden er na Hasselt nog 2) meer dan 25.000 keer bekeken. In youtube-termen is dat een peulenschil, maar als je het vergelijkt met een boek dat je over mijn thema’s zou publiceren, dan is het een enorm bereik. Bovendien leidden de video’s ertoe dat ik aanvragen kreeg uit binnen-en buitenland om rond de thema’s van mijn TEDX-lezingen te komen spreken of lesgeven. Aandacht trekt nog meer aandacht aan. Zo heb ik de basiskracht van een goed verhaal zelf aan den lijve ondervonden. Voor je het weet, word je echt gezien en erkend als een topspreker. Maar je moet zelf wel de eerste stap durven zetten. Uit die ervaring heb ik drie gouden tips gedistilleerd.

 

Topsprekers werken hard

Een topspreker is niks zonder topinhoud. Een goed verhaal is de basis van je zelfvertrouwen. Je impact op het publiek is recht evenredig aan de mate waarin jijzelf gelooft in wat je te vertellen hebt. Dat wil zeggen dat de beste verhalen geboren worden uit problemen waar je zelf het hardste mee geworsteld hebt. In mijn geval was dat: waarom is humor zo belangrijk voor me? Ik wist wel dat ik het een centrale plaats in mijn leven had gegeven omdat het een instrument bleek te zijn om mijn eigen littekens en vragen mee te verhelpen. Het harde werk begint wanneer je moet verkennen waarom dat onderwerp relevant zou kunnen zijn voor de rest van de wereld, die er niet noodzakelijk professioneel mee bezig zijn. Uiteindelijk kost het maken van een TEDX-lezing van start tot finish me gemakkelijk 30 à 40 werkuren. Allemaal om te komen tot een gebalde lezing van 12 à 16 minuten. Maar die tijd steek je er met veel plezier in, want het resultaat is dat je op het internet letterlijk duizenden mensen kan bereiken.

Wil je eraan beginnen? Dan vind je hier meer info!

Topsprekers zijn nieuwsgierig

Omdat het harde werk begint bij het verkennen waarom een onderwerp relevant is voor de rest van de wereld, moet je nieuwsgierig zijn. Het maakt niet uit hoeveel boeken je al hebt gelezen, hoeveel titels en diploma’s je al hebt gehaald. Want uiteindelijk moet jij terug een leerling worden die durft te onderzoeken waarom jouw boodschap belangrijk is. Bij heel wat sprekers die ik als coach begeleid heb de afgelopen 10 jaar, is dat een blinde vlek. Daardoor is het ook een bron van stress, want ze stappen het podium op met de angst dat wat zij gaan vertellen totaal oninteressant gevonden zal worden. Het leuke daaraan is dat die angst ongegrond is. Ieder mens wordt geboren met een gezonde dosis nieuwsgierigheid. Het publiek wil bijleren, nieuwe inzichten verwerven een andere blik krijgen op de wereld. Het gaat er niet om dat je je kan profileren met veel mode-woorden zoals dystopisch of dysruptief, maar dat je durft te gaan staan voor een standpunt en dat kan onderbouwen met een verhaal dat het publiek de kans geeft om zijn eigen visie te onderzoeken. Onderschat het publiek dus nooit: ze zijn nieuwsgierig en hongerig, maar alleen als jij je ook nieuwsgierig toont naar hen!

Topsprekers buigen faalangst om

Spreekangst is 10% faalangst en 90% angst voor beoordeling. Het eerste is in de basis gewoon de angst dat er iets fout zou lopen. Dat je een tekst zou vergeten of dat er technisch iets fout zou lopen. Dat is niet moeilijk te overbruggen. Je kan erop trainen en bovendien mag je berusten in de zekerheid dat er altijd wel iets fout loopt, of toch op zijn minst niet zoals jij het voorzien had. Dat mag geen reden zijn om jezelf te blijven pijnigen met er alsmaar over te blijven piekeren. Je zou er verbaasd van staan als je moest weten wat topsprekers allemaal vergeten of snel moeten oplossen terwijl ze bezig zijn. Niemand is perfect. Ook de angst voor de beoordeling is ongegrond. Het publiek is geen jury. Ze zijn jouw speelkameraad. Ik weet natuurlijk wel: in je ergste nachtmerrie sta jij in je blootje voor een zaal vol mensen die verbaasd naar je kijken omdat ze zich afvragen waarom jij je kleren vergeten aan te doen bent. Maar tegelijk is dat een angst die zij ook heel goed kennen, waardoor ze de spreker a priori al bewonderen. En die ene kniesoor die het altijd beter denkt te weten, hoe dikwijls heeft die al gesproken denk je?

 

Wil je leren hoe je een stevig verhaal maakt en je goed en zonder stress kan voorbereiden? Kom dan meedoen aan onze Summerschool Spreken als TED en presenteer eind september jouw eigen Inspirerende talk voor een betalend publiek!

0 responses on "Hoe doen topsprekers het?"

Laat een bericht na

Gratis nieuwsbrief

Wil je niets missen van onze sprekers en trainingsdata? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief vol met tips!


Direct aanmelden

Bezoek een van onze live trainingen:
– Bootcamp Start To Speech
– TED-keynote training
– Start to Blog
– Visual Storytelling in Business

Contacteer ons

Heb je vragen voor ons? Neem dan contact met ons op.

Adres: Lemméstraat 16, 2018 Antwerpen
Tel: +32 3 455 17 03

Of op: info@inspiringspeech.be

Meer weten over ons privacybeleid? Je vindt het hier.

top
© Inspiring Speech