Bloggen om te delen
We leren allemaal veel uit het leven. We zijn voortdurend in ontwikkeling, professioneel én persoonlijk. En soms voel je dan de behoefte om de lessen die je onderweg leert, te delen. Ben jij dan ook één van die mensen die op zo’n moment onmiddellijk denkt: “Hoe moet ik daaraan beginnen?” Om even later op te geven met als reden: “Ach, wie zit daar nu op mijn verhaal te wachten…” Dan zijn hier 5 tips die je vertellen hoe je inspirerend kan zijn.
-
Blogtip 1: Zorg voor herkenbaarheid.
Mensen zijn geïnteresseerd in verhalen van andere mensen. En liefst ook échte mensen. Schilder jezelf niet af als een soort superheld voor wie geen uitdaging teveel is. Ook een superheld heeft al eens een slechte dag, of een project dat geweldig mislukt. De ware superheld is degene die duidelijk kan maken hoe je met tegenslag of falen om kan gaan. Niemand is immers permanent 100% succesvol. Zorg er dus voor dat je weet hoe je publiek in elkaar zit en wat jij gemeenschappelijk hebt met hen.
-
Blogtip 2: Zorg dat je boodschap blijft plakken
In tijden van smartphones en 4G krijgt iedereen voortdurend een overload aan informatie over zich heen. Als je wil dat jouw boodschap blijft plakken, moet je goed nadenken over wat je wil dat mensen onthouden. Een mooie lay-out of een prachtige foto, zijn misschien goede visitekaartjes, maar het zijn geen dingen die mensen kunnen verder vertellen. Bepaal dus op voorhand wat jij wil dat mensen verder vertellen over jouw verhaal en formuleer het zo kort mogelijk.
-
Blogtip 3: Geef duidelijke opdrachten
Terwijl mensen jouw verhaal horen of lezen, vragen ze zich voortdurend af: “Wat moeten wij daar eigenlijk mee?” Niet omdat het egotrippers zijn, maar omdat ze op zoek zijn naar een manier om al jouw fantastische ideeën te gebruiken in hun eigen leven. Probeer dus jouw levenslessen ook te vertalen naar heel concrete en makkelijk uit te voeren opdrachten.
-
Blogtip 4: Denk in oplossingen voor concrete problemen
Elk goed verhaal gaat over de weg tussen een probleem en een oplossing. Maar een veelvoorkomende val is dat sprekers of auteurs het probleem te abstract maken. Ze doen dit meestal om vooral niemand met de vinger te wijzen of te beschuldigen. Maar door het probleem te “ontmenselijken” neem je ook alle herkenbaarheid weg. Het vertrekpunt van elk goed verhaal is een situatie waarin mensen het probleem waar jij een oplossing voor hebt aan den lijve ondervinden.
-
Blogtip 5: Durf een straf standpunt in te nemen
Natuurlijk zijn de dingen nooit zwart of wit. Natuurlijk zitten er in elke probleemsituatie een hele hoop nuances en schakeringen. Maar uiteindelijk is het publiek op zoek naar een antwoord op de vraag: “Wat moeten we doen?” Dat is een vraag naar hulp om een keuze te maken. Dat vraagt in de eerste plaats om een duidelijk standpunt over de verschillende keuzemogelijkheden. Je moet dus durven het achterste van je tong te tonen. Je zal er ongetwijfeld sommige mensen door verliezen. Maar dat is dan ook een teken dat je met hen sowieso niet op dezelfde golflengte kan geraken. Het bespaart je dus finaal een hoop energie.