Wist je dat je een doorsnee-idee 200 keer moet pitchen voor je er resultaat mee haalt? Niet prettig, vooral als het voor jou is zoals een ondernemer in één van onze cursussen pitchen onlangs beschreef: “Mijn eigen kind verminken en dan het dan nog leuk moeten vinden ook.” Nochtans kan je dit parcours aanzienlijk verkorten. Laten we zeggen: met minstens tweederde. Hoe? Klik hier!
Een project waar je hart en ziel in zit moeten pitchen in een paar minuten, is als de bijbel moeten samenvatten op een A4-tje. Bovendien duurt het een hele tijd voor je met een pitch resultaat hebt. Stel je voor: 200 keer na elkaar je idee uitleggen, voor je iemand vindt die wil meedoen. Op den duur zou je het zelf beu worden… Kan je dat echt voorkomen?
Vorig jaar mochten we Bart Van der Roost begeleiden, een startend ondernemer die al 2 jaar onderweg was met een mooi idee waar veel mensen enthousiast over waren: digitale partituren op het internet (Gustaf). Daarvoor zocht hij toen investeerders zocht. Toen we hem vroegen hoe lang hij al bezig was met die zoektocht, antwoordde hij droogweg: “Al 18 maanden.” Kon hij zich dat zomaar veroorloven? “Nee, eigenlijk niet”, zei hij toen, “maar ze hadden mij gewaarschuwd dat ik mijn idee minstens 200 keer moest pitchen voor ik resultaat zou hebben.”
Een deel van je pogingen gaat uiteraard op aan het vinden van het juiste publiek. Je potentiële partners liggen inderdaad nooit zomaar voor het rapen. Investeerders bijvoorbeeld, zijn mogelijk op zoek zijn naar ideeën in sectoren die niet te ver van hun kernactiviteit ligt, zodat ze je in de praktijk ook daadwerkelijk kunnen helpen. Een goede pitch zet daarom ook altijd je merk en je identiteit duidelijk neer. Het is niet zozeer zaak om ervoor te zorgen dat investeerders horen wat ze zoeken, maar vooral dat ze iets ontdekken wat ze graag zouden willen. Maak ze daarom eerder nieuwsgierig dan ze alle mogelijke info te geven.
Daarnaast is het verschil tussen een “ja” en een “nee” op je idee ook wel een kwestie van timing. Want misschien vind je wel de juiste partner voor je project, maar heeft die net al medewerking toegezegd aan een ander idee. Kortom: je moet de juiste persoon op het juiste moment ontmoeten. Maar dat soort problemen kan je eigenlijk vrij snel oplossen. Na een paar maanden weet je alleszins waar de mensen zitten die je met jouw idee zou kunnen verleiden. Maar dan heb je het verhaal misschien al een keer of 40 gedaan.
Vanaf dan is het kwestie van eenvoudig, klaar en duidelijk te vertellen hoe je idee in elkaar zit en vooral zelf te weten welke impact je wil hebben. Een uniek totaalpakket om jouw project te pitchen op een unieke manier kan je nu volgen in onze nieuwe workshop VIDEO PITCH. Waar je op 1 dag een filmpje maakt dat beweegt en in beweging brengt.
Hoe het werkt, ontdek je hier.