Hoe bloggen met impact?

Blog bouwt vertrouwen…

 Vertrouwen verandert tegenstanders in medestanders, twijfelaars in supporters. Met een goede blog kan je dat vertrouwen opbouwen. Wij geven jou hieronder graag 5 eenvoudige tips om dat te bereiken.

“Jij kan er zelf voor zorgen dat mensen in jou geloven”

Eerst even dit: bloggen is niet alleen maar “educatieve” artikels schrijven voor geïnteresseerde lezers. Je kan de tips die hieronder staan ook gebruiken om een video-blog te maken, of om een verhaal te bouwen op Instagram bijvoorbeeld.

Waarover Bloggen?

Want: of het nu gaat over een product dat we aanschaffen, een argument dat we aanvaarden of een beslissing die we onderschrijven. We doen dit uiteindelijk op basis van het geloof in degene met wie we over het product, het argument of de beslissing communiceren. En er is goed nieuws: jij kan er zelf voor zorgen dat mensen in jou geloven. De formule daarvoor is even eenvoudig als doeltreffend: bouw je blog op als een verhaal.

“Mensen zijn dol op ‘een blik achter de schermen'”

Wanneer we professioneel communiceren zijn we gewend om ons vooral te focussen op de kwaliteiten van een product of een dienst. Maar is het genoeg dat mensen weten hoe goed een product wel is? Nee. Wat ze willen weten is of ze de verkoper eigenlijk wel kunnen vertrouwen. Dat verhaal kan je eenvoudig opbouwen door hen mee te nemen in de verhalen achter het product of de dienst. Want mensen zijn dol op “een blik achter de schermen”. Welke verhalen zijn daar te vinden?blog-goed-kennen

BLOGTIP 1: Jouw achtergrond

We willen weten waarom jij doet wat je doet. Van iemand die het alleen maar voor het geld doet, kopen we niet. Die ziet zijn klanten alleen maar als omzetcijfers. Als er dan wat mis loopt met die verkoop, vermoeden we dat er niet al te veel hulp zal komen van die kant. Vertel daarom jouw eigen verhaal. Laat weten waarom je zo gepassioneerd bent door wat je doet of verkoopt. Toon je publiek dat je plezier hebt in je vak en vertel hen het verhaal van hoe jij zelf je passie hebt ontdekt. Ga ook onverbloemd in op je missers en tegenslagen. Want: niemand is perfect.

BLOGTIP 2: Jouw signatuur

Je verdient je plaats in het hoofd van het publiek alleen maar als je duidelijk maakt hoe uniek jij bent in wat je doet. Dat kan je tonen door te vertellen over hoe jij verschilt van anderen die min of meer hetzelfde doen. Je hoeft die concurrenten niet persé bij naam te noemen, maar het helpt om goed te bekijken wat je concurrenten doen en daar dan iets heel anders mee te doen. Je mag hierbij vooral niet bang zijn om mensen tegen de haren te strijken of ongewone standpunten in te nemen. Jouw prijs mag niet het enige verschil zijn tussen jou en je concurrenten.

BLOGTIP 3: Je inspiratie

Laten we eerlijk zijn met elkaar: natuurlijk vindt je niet alles zelf uit. Dat hoeft ook niet. Er zijn dingen die jou inspireren. Je hebt ergens een leuk boek gevonden, een fantastisch product, een knappe lezing, of je hebt een geweldige ervaring gehad? Vertel erover! Laat weten waar jouw ideeën ontstaan, want zo wordt ook duidelijk hoe jij er je eigen creatieve draai aan geeft. Je hoeft jezelf echt niet genialer voor te stellen dan je bent. Jij hebt gewoon toevallig iets gedaan met die inspiratie waar jouw potentiële klanten net niet aan gedacht hebben en daarom komen ze precies naar je toe.

BLOGTIP 4: Jouw werkplaats

Geef eens letterlijk een blik achter de schermen. Goede diensten of producten komen niet zomaar uit de lucht vallen. De weg van een geweldig idee naar een schitterend product is lang en moeizaam. Maar hoe meer er zichtbaar is van het werk dat je achter de schermen doet, hoe meer vertrouwen mensen zullen krijgen in het eindresultaat. En zelfs als het eindresultaat dan nog niet 100% aan jouw eigen verwachtingen voldoet, dan zullen je volgers of lezers je toch nog dat tikkeltje meer waarderen omdat je de inspanning die het jou heeft gekost zichtbaar maakte. Bovendien zijn we allemaal gewoon nieuwsgierig. Waarom denk je anders dat tienduizenden mensen elk jaar afzakken naar de open bedrijven dag?

BLOGTIP 5: Jouw proces

In het verlengde van de blik achter de schermen, kan je mensen ook af en toe een blik in je hoofd gunnen. Wat gebeurt er tussen het moment dat je een idee hebt en het uiteindelijk realiseren ervan. Wie komt je helpen? Waar zoek je oplossingen voor problemen die je tegenkomt? Waarom worden dingen aangepast? Wanneer mensen snappen dat jij niet over één nacht ijs bent gegaan, zullen ze ook beseffen wat de kwaliteiten van je werk zijn. Die hoef je dan niet in holle slogans naar hun hoofd te slingeren.

Wil je dit zelf leren toepassen? Kom dan naar onze cursus: “start to blog” op 19 mei in Gent of op 17 juni in Antwerpen!

 

Inspiring Speech