Het einde van de zomervakantie blijkt een piekperiode te zijn in aanwervingen van nieuwe medewerkers. Om hen te verwelkomen, krijgen al die frisse, nieuwe, gemotiveerde krachten van het bedrijf dikwijls een standaard presentatie. In een mum van tijd, worden ze overstelpt met informatie over hoe het bedrijf werkt, wat de structuur ervan is, wie verantwoordelijk is voor welk onderdeel en wat er van hen verwacht wordt. Onderzoek van MIT in Boston heeft echter aangetoond dat: als een bedrijf een voetbalploeg zou zijn, heel wat bedrijven wedstrijden zouden verliezen… Hoe kan je dat vermijden: hieronder krijg je 3 eenvoudige tips.
Natuurlijk gaan bedrijven bij de aanwerving van een nieuwe medewerker niet over één nacht ijs. Ze proberen de kandidaten zo grondig mogelijk te screenen en gaan er dus van uit dat ze genoeg weten over de mensen om zeker te zijn dat degene die ze uiteindelijk aanwerven ook echt wel bij hun bedrijf past. Dat is een prachtige blijk van vertrouwen, maar het is als vragen aan mensen om in een verduisterde kamer die ze niet kennen, meteen de lichtschakelaar te vinden. De oplossing is dikwijls een standaardpresentatie die moet duidelijk maken wat er van de nieuwe medewerkers verwacht wordt, maar die zijn allesbehalve verhelderend.
Gebruiksaanwijzing vertaald uit het Chinees.
Veel van die standaardpresentaties zijn als de gebruiksaanwijzingen van elektrische apparaten die vertaald zijn uit het Chinees. Ze beperken zich tot een functionele opsomming van de mogelijkheden en dus, denken ze vaak ook niet na over de vragen die gebruikers zich stellen. En precies daar ligt de sleutel van een goede presentatie: actief nadenken over de vragen van de nieuwe medewerkers.
MIT in Boston heeft onderzocht wat medewerkers van een bedrijf écht weten over hun werkplek. De resultaten waren onthutsend. Als een bedrijf een voetbalploeg zou zijn, dan zouden 8 van de 11 spelers op het veld niet eens weten naar welke kant van het veld ze zouden moeten spelen. Simon Sinek vatte dit fenomeen treffend samen, toen hij erop wees dat de meeste mensen in bedrijven geen idee hebben van het “waarom” van hun werk. Uiteraard wil iedereen geld verdienen, maar op de lange termijn is dat geen goede motivatie om je werk ook zo goed mogelijk te doen.
3 tips voor goede kennismakingspresentaties.
Om dat te vermijden, kan je medewerkers vanaf het begin best briefen door hun verhaal te vertellen en in te gaan op de vragen die zij zich stellen. Welke vragen zijn dat?
-
Waarom werken wij hier?
Wat is het doel van het werk? Gaat het alleen maar om zoveel mogelijk geld verdienen? Dat is niet erg motiverend. Vertel hen liever het verhaal van hoe het bedrijf zich onderscheidt van andere gelijkaardige bedrijven en hoe iedereen in het team een eigen bijdrage kan leveren aan de invulling van die unieke identiteit
-
Waarom werken we zoals we werken?
Wat is de plaats van de nieuwe medewerker in het geheel en ook in de geschiedenis van het bedrijf? Mensen komen niet in een maagdelijk geheel binnen. Leg hen uit waar het bedrijf vandaan komt en hoe het in het verleden ook met tegenslagen is omgesprongen, zodat ze zich veilig voelen en niet de indruk krijgen dat ze binnentreden in een perfecte wereld…
-
Waarom hebben jullie mij nodig?
Een functiebeschrijving is nogal een anonieme pasvorm. Als je een nieuwe medewerker echt wil motiveren, is het leuk als je hem of haar meegeeft waarom het bedrijf precies gekozen heeft voor hen. Durf uit te leggen hoe jij denkt dat hun kwaliteiten passen bij wat het bedrijf nodig heeft om te evolueren.
Wil je meer leren over motiveren met verhalen? Klik hier.