Hoe word je een geloofwaardig spreker?

Drie tips voor meer geloofwaardigheid

Een van de belangrijkste oorzaken van onzekerheid bij spreken voor een publiek is de vraag: “kom ik geloofwaardig genoeg over”? En ja, dat is een vraag die iedereen die moet presenteren voor een publiek zich wel eens stelt. Zelfs jouw baas… Maar wat kan je eraan doen? Drie gouden tips van TEDX-spreker Peter Perceval!

Peter

Status brengt geen geloofwaardigheid

Geloofwaardigheid heeft niks met autoriteit of status te maken. Het hangt dus niet af van je plaats in de hiërarchie, noch van de ronkende functietitels die op je visitekaartje staan. En het hangt al helemaal niet af van de lengte van je CV of de diploma’s die je hebt gehaald. Als je echt wil weten hoe geloofwaardigheid in elkaar zit, moet je voor jezelf eens een antwoord bedenken op de vraag: “waarom geloofde ik ooit in Sinterklaas”.

Wil je nog meer gratis advies?

  • Tip 1: zorg dat mensen je willen geloven!

Uiteraard heeft veel te maken met het feit dat alle mensen die jij geloofde in je kindertijd er blijkbaar ook in geloofden. Je ouders, grootouders, tantes, ooms, en -wat veel belangrijker was- zelfs je vriendjes, deden alsof de man écht bestond. Maar daarnaast was het ook gewoon een mooi verhaal om in te geloven. Als ik het onderwerp in mijn cursussen ter sprake breng, dan zeggen mensen daarover steevast: “Het was ook gewoon prettig: het idee dat je cadeautjes kon krijgen door gewoon braaf te zijn.” In de eerste plaats moet je er dus voor zorgen dat jij iets hebt, dat je publiek heel graag wil. Een oplossing voor een probleem waar ze al lang mee worstelen bijvoorbeeld

oog-seeing-is-believing

  • Tip 2: zorg dat het publiek kan zien wat jij vertelt.

In een ver verleden heb ik een paar theaterproducties gemaakt met een illusionist. Het leukste daarbij waren de reacties van het publiek achteraf. Hoewel de artiest hen altijd duidelijk maakte dat het wel degelijk om een truukjes en handigheidjes ging, bleven mensen vaak zeggen: “Ja, maar er is toch iets! Ik heb het zelf gezien!” Wat we kunnen zien, overtuigt ons meer dan een rationele uitleg of goed gekozen argumenten. Daarom moet je er in je verhaal goed op letten dat je het publiek genoeg elementen geeft om een situatie, een probleem of een oplossing kunnen zien. Dat kan je letterlijk doen, met beelden of demonstraties. Maar nog krachtiger is het wanneer mensen zichzelf in een situatie zien in hun verbeelding. Je wordt dus geloofwaardiger wanneer je in je verhaal kan zeggen: “Stel je voor dat jij….”

 

  • Tip 3: ga de discussie niet uit de weg.

Een publiek is geen passieve massa. Ze luisteren of lezen niet alleen, ze denken ook mee. En terwijl ze meedenken vragen ze zich allerlei dingen af. Eén van hun voornaamste vragen is: wat ben ik met al deze informatie. Soms wordt dat vertaald als: “What’s in it for me?” En dan denken we al gauw dat we mensen moeten motiveren door hen te belonen met een cadeautje. Dat is niet eens nodig. Wat je als spreker moet doen is een antwoord bieden op de vragen waar zij mee zitten. Ga met hen in dialoog, ook als ze die vragen niet zelf durven stellen. En zeker als het lastige of netelige vragen zijn. De spreker die taboes of hete hangijzers niet uit de weg gaat, wordt een stuk geloofwaardiger dan degene die doet alsof hij of zij alleen maar goed nieuws heeft!

 

De kwaliteit van het verhaal geeft het dus ook geloofwaardigheid. Wil jij ontdekken hoe je die kwaliteit zelf in de verf kan zetten als spreker? Kom dan naar onze gratis masterclass: Start to speech!

Inspiring Speech