Onlangs schrok ik me een bult toen ik de stats van mijn website bekeek. In een uur tijd was een pas gepubliceerde blog ruim 3000 keer bekeken. Ik blij natuurlijk, want ook al luidt het spreekwoord: Wie schrijft, die blijft…. Je blijft uiteraard pas echt als je ook gelezen wordt. Heel veel bloggen is misschien wel leuk, maar als niemand het leest of ziet dan verlies je al snel de motivatie. De belangrijkste vraag is dus: hoe vinden je lezers je in de miljarden bits en bites informatie die per seconde verschijnen op het internet? Hier krijg je alvast drie gouden tips die zorgen dat jij niet kopje onder gaat!
Er zijn geen exacte cijfers over hoeveel nieuwe blogs of vlogs er per dag verschijnen. Maar als je weet dat er 3 jaar geleden al 100 uur video per minuut bijkwam op youtube, dan heb je een idee van de enorme tsunami aan nieuwe informatie en mogelijkheden die internetgebruikers elk moment van de dag aangeboden krijgen. En ergens in die gigantische stortvloed aan informatie moet jij proberen om op te vallen. Je zou van minder moedeloos worden. Nochtans hoeft dat niet.
Blogtip 1: Wat is je doel?
Weet jij eigenlijk wat je wil bereiken? Wil jij superfamous worden? Wil jij een community bouwen rond een bepaald onderwerp? Wil jij leads genereren? Wil jij simpelweg gehoord worden? Er zijn 1001 redenen om te bloggen. Maar als jij alleen maar wil posts wil maken omwille van het plezier dat het je geeft als ze gedeeld worden, dan moet je niet dromen van miljoenen volgers. Mensen lezen blogs namelijk niet omwille van jou, maar eerst en vooral omwille van zichzelf.
Wil jij hier meer over leren? Druk hier!
De meeste mensen zien het internet als een bron van informatie “on the spot”. Als ze ergens met een probleem zitten, gaan ze op hun smartphone op zoek naar een oplossing. Dat kan zijn omdat ze niet weten hoe ze één of ander gerecht precies moeten klaarmaken, of omdat ze een moeilijk gesprek met hun baas of hun partner willen voeren, of omdat ze willen weten of er een manier is om hun favoriete kleedje toch nog te restaureren, of omdat ze willen weten hoe het is met de blessure van hun favoriete voetbalspeler. Kortom: internetgebruikers zijn heel egoïstisch. Wat je vooraf dus moet beslissen is: wie wil ik eigenlijk bereiken? Wat is mijn doelpubliek? En dan moet je echt goed onderzoeken waar die mensen mee bezig zijn. Wat zijn de vragen waar zij mee zitten en waar jij een antwoord op zou kunnen geven?
Nobody’s Perfect! Zorg dat jij niet overkomt als nobody!
Blogtip 2: Wat is jouw verhaal?
Mensen lezen blogs of volgen andere mensen om 2 redenen. De eerste reden is: omdat ze zich herkennen in iemands bedenkingen, of in zijn/haar kleding, of manier van koken, etc… Ze zien en lezen iemand die “net zoals zij is”. De tweede reden is: omdat ze het verhaal lezen van iemand die ze zouden willen zijn. In beide gevallen zijn ze ook weer in de eerste plaats met zichzelf bezig.
Een publiek is op zoek naar voorbeelden, naar idolen, maar ook naar mensen waarin ze zich kunnen herkennen en die er op de een of andere manier in slagen om af te rekenen met problemen waar zijzelf nog niet mee klaar zijn. De vraag die ze voor jou hebben is dan ook: hoe heb jij dat klaargespeeld. Een goede blog gaat niet zozeer over de perfecte oplossingen die jij in petto hebt, maar wel over de altijd hobbelige weg naar die oplossingen. Nobody’s perfect! Zorg dat jij dus niet overkomt als nobody.
Blogtip 3: Deel je boodschap
Onlangs schrok ik mij dus een bult toen ik de stats van mijn website bekeek. Op een uur tijd, was een pas gepubliceerde blog meer dan 3000 keer gelezen. Daarna bleef de teller maar doorlopen. En 24 uur later bleken meer dan 9000 mensen mijn blog bekeken te hebben. Uiteraard was ik in de eerste plaats blij, maar daarna vroeg ik me af wat er gebeurd was. Het antwoord is simpel. Ik had zoals altijd een link gemaakt op mijn Facebook en Linkedin-profiel. Maar het onderwerp van de blog (commentaar op de affaire rond Harvey Weinstein), raakt blijkbaar een gevoelige snaar bij heel wat van mijn facebookvrienden. In een mum van tijd werd mijn post bijna 100 keer gedeeld. Zonder dat ik erom gevraagd had!
Nochtans is dat ook niet ingewikkeld om te verklaren. We nemen niet zo makkelijk dingen aan van vreemden. Maar als een vriend of vriendin ons een tip geeft of doorverwijst, dan geven we daar graag tijd aan. Als je wil beginnen opvallen met jouw blog, gebruik dan gewoon je gezond verstand: check dan eens wie in jouw netwerk de mensen zijn waar anderen naar kijken als ze informatie zoeken over een bepaald onderwerp waarrond jij werkt. Zoek uit wie er het meeste impact heeft als het gaat over informatie delen. Ga met haar of hem in gesprek en probeer samen te werken op lange termijn! Het loont echt!