Een Amerikaans bedrijf deed een rondvraag bij zijn werknemers. De vraag was: wisten zij wat de missie van het bedrijf was? Maar ook: wisten zij welke rol ze daarin vervulden? De resultaten waren onthutsend, want 83% van de werknemers had geen idee van de missie van het bedrijf waar ze elke dag kwamen werken. Ze hadden met andere woorden geen idee waarom ze daar eigenlijk zaten. En hoe zit het bij u? Weet u waarom of waarvoor u werkt?
Iedereen leider? Mythe of noodzaak?
Misschien is uw situatie iets overzichtelijker dan bij de electronicareus General Electric met zijn 8000 werknemers. Maar de vraag blijft even prangend, of u nu met 100 mensen of alleen werkt. Als u niet weet waarom of waaraan u werkt verandert arbeid al gauw in zinloos geploeter. De remedie om dat te voorkomen? Een duidelijk verhaal!
De “selfmanaging teams” lijken een toverformule om dit probleem te verhelpen. Maar werkt het ook echt om iedere medewerker op zijn niveau meer autonomie en verantwoordelijkheden te geven? Want het lijkt tegenwoordig het mirakelmiddel om meer gemotiveerde en dus productievere medewerkers te krijgen, maar ook selfmanaging teams hebben wegwijzers nodig…
Bovendien is dat verhaal ook belangrijk voor je potentiële klanten. Want als je hen niet kan duidelijk maken waarom ze precies bij jou terecht moeten komen, dan riskeer je nooit een deal met hen te kunnen sluiten.
Wil jij zelf een duidelijk, origineel en aantrekkelijk verhaal maken over jouw bezigheden, dan kan je dat komen doen in onze bootcamp Start To Speech!