Wat is een goede pitch?

3 tips om te pitchen met impact

Eindelijk heb je die afspraak te pakken met die potentiële partner in je idee, of die investeerder waar je al lang naar op zoek was. Na lang wachten mag je jouw idee voorstellen of jezelf in de spotlight zetten. En dan komt het: je hebt exact 120 seconden om je verhaal te doen! Je hebt zelfs geen tijd om te stamelen dat je meer tijd nodig hebt. Hoe zorg je ervoor dat zelfs de kortste pitch een blijvende indruk nalaat? Hier krijg je drie gouden tips.

Eerste regel als je in deze situatie terecht komt: geen paniek. Dit is jouw geluksdag! Geluk heb je wanneer je 100% voorbereid bent als die enorme kans waarop je zit te wachten opeens op je pad komt! Dat wist Seneca al. Om dus klaar te zijn op het moment dat jij eindelijk jouw idee mag voorstellen, moet je zorgen dat je 100% voorbereid bent. Ook als blijkt dat het idee waar jij uren, dagen, weken over zou kunnen vertellen, van jouw publiek welgeteld 120 of zelfs maar 60 seconden krijgt. Wat mensen het meest hindert op zo’n moment is de stress die veroorzaakt wordt door het idee dat ze niet genoeg tijd hebben om al hun argumenten mee te geven aan het publiek. Wel: laat die stress maar los, want het zijn niet jouw argumenten die mensen over de streep halen!

Pitchtip 1: Een goede pitch maakt nieuwsgierig

In 60 of 120 seconden krijg je niet alles gezegd. Maar gelukkig is dat ook niet nodig. Je kan tijd en aandacht kopen door je publiek nieuwsgierig te maken. Een goede pitch kan je nog het beste vergelijking met een stripteasenummer waarbij aan het einde geen streepje bloot te zien is, maar het publiek vraagt om meer. Dat doe je door hen vanaf seconde 1 te betrekken bij wat jij wil vertellen. 60 seconden kunnen best lang duren. Er zijn mensen die 400 meter kunnen rennen in minder dan 60 seconden. Dus: jij kan in die minuut of 2 minuten die je toebedeelt zijn het publiek meteen tot dialoogpartner maken. Stel meteen vragen, daag hen uit, durf algemene waarheden te challengen.

Wil je hier meer over leren?

Pitchtip 2: Een goede pitch is persoonlijk

In de korte tijd die je krijgt moet je eigenlijk vooral proberen om duidelijk te maken waarom jij interessant genoeg bent om verder naar te blijven luisteren. En mensen zijn in de eerste plaats geïnteresseerd in andere mensen. Meer nog dan in technische details, is het publiek geïnteresseerd in het antwoord op de vraag waarom en hoe jij tot het idee bent gekomen dat je wil voorstellen. De connectie die ervoor zorgt dat er ruimte komt voor verdere communicatie is in de eerste plaats immers gebaseerd op herkenning. En om zichzelf te kunnen herkennen, moeten ze dan natuurlijk eerst kunnen zien wie er precies voor hen staat.

Pitchtip 3: Een goede pitch geeft een opdracht

Het getuigt van durf en respect als je niet je hele spreektijd opgebruikt. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen nadien nog verder nadenken over wat jij verteld hebt? Dat is eenvoudig: geef hen aan het einde een heel tastbare opdracht. Dat kan onder de vorm van een persoonlijke vraag zijn, of onder de vorm van iets waar ze pas een paar uur later aan kunnen beginnen wanneer ze al thuis zijn bijvoorbeeld. In ieder geval moet het resultaat zijn dat ze na afloop van de vergadering of de pitchronde nog eens aan jou denken, zonder dat je in de buurt bent.

LEER PITCHEN OP 1 DAG

Natuurlijk verschilt de structuur van een goede pitch naar gelang het kader waarin je het moet brengen. Als je op zoek bent naar investeerders is het onvermijdelijk dat je ook een paar klinkende cijfers kan presenteren. Ben je op zoek naar een nieuwe klant, dan kan het geen kwaad om het te hebben over vroegere klanten die tevreden waren. Maar verlies je niet in enkel maar het spelen van de loftrompet over jezelf en je project. Dat werkt namelijk averechts. Je publiek zal alleen maar kritischer worden. Mensen houden nu eenmaal niet van perfect.

Inspiring Speech