Wat doet Visual Storytelling voor jouw verhaal?
Wist jij dat een pitch of presentatie tot 60% meer herinnerd worden als je er de juiste visuele content bij geeft? Hoe dat komt? Simpel: mensen zijn visuele wezens. Wij vertalen alle informatie die we krijgen bij voorkeur in dingen die we ons concreet kunnen voorstellen. Onze frontale hersenkwab speelt daarbij tegelijk de rol van filmzaal én regisseur. Daar liggen dus ook meteen de belangrijkste mogelijkheden om het effect van jouw boodschap te vergroten. Hier volgen drie tips om je boodschap nog krachtiger te maken.
Als je erbij stilstaat is “verbeelding” een prachtig woord. Het is één van onze meest essentiële activiteiten als mens. Want wat doen we wanneer we ons iets ver-beelden? Letterlijk dit: we roepen een beeld op in ons hoofd dat voor ons vertaald wat er gezegd of geschreven staat. De kracht van dat mechanisme schuilt in het feit dat een mens die zich iets kan verbeelden, zichzelf meteen ook in dat beeld kan plaatsen. Een verhaal dat tot de verbeelding spreekt, zorgt er dus voor dat mensen zin krijgen om mee te doen, om er écht mee aan de slag te gaan. Wat moet je doen om dat te bereiken?
Visual Storytelling Tip 1: Weg met grafieken en tabellen.
Cijfers bewijzen alles en niks. Dikwijls zien we dat visuele content in presentaties of bedrijfsverhalen herleid wordt tot grafieken en tabellen. Die informatie vraagt van het publiek heel wat denkwerk. Niet dat ze daarvoor persé te lui of te dom zijn, maar de tijd en de energie die ze moeten besteden aan het lezen en interpreteren van zo’n grafiek zorgt ervoor dat ze niet meer kunnen focussen op wat ze zelf kunnen met die info. Uiteindelijk bewijst zo’n grafiek alleen dat je veel cijfermateriaal hebt, maar je gelijk kan je op die manier niet afdwingen. Gelijk moet je immers krijgen van je publiek.
Visual Storytelling Tip 2: Denk concreet!
Mensen zijn geïnteresseerd in mensen. We willen in de eerste plaats weten wat we moeten DOEN met de informatie die we krijgen. Daarom gaan we in elk verhaal op zoek naar acties, daden, situaties, kortom: dingen waarvan we ons kunnen inbeelden dat we ze ook zelf zouden kunnen doen. Het prikkelt onze verbeelding en onze nieuwsgierigheid om te weten hoe bepaalde zaken precies in zijn werk gaan en wat er van ons eigenlijk verwacht wordt.
Visual Storytelling Tip 3: Gebruik de kracht van je eigen ver-beelding!
Natuurlijk zijn sommige ideeën of concepten moeilijk te vertalen naar een actie of een situatie. Dan is er altijd de kracht van een goede metafoor of vergelijking. De sleutel is: durven denken in kleuren, dieren, herinneringen uit de kindertijd of uit je beroepsleven. Simpelweg een verhaal beginnen met een zin als: “Kennen jullie dat ook”, of “heb je het ook al eens meegemaakt dat…”, kan je verbeelding al in gang zetten. En als je het dan ook nog eens zelf kan tekenen, heb je helemaal een winner klaar.
Nu denk je misschien: allemaal goed en wel, maar ik heb weinig verbeelding en ik kan toch helemaal niet zo goed tekenen! Ga ik dan geen modderfiguur slaan? Nee, want je hoeft helemaal geen Rubens of Picasso te zijn om je boodschap een heldere vorm te kunnen geven. Dat bewijst ook de geweldige lezing van TED-spreker Tim Urban hieronder. Wil jij je boodschap ook op die manier leren vertellen? Kom dan naar onze tweedaagse opleiding: visual storytelling in business en wandel met een concreet resultaat naar buiten!