Hoe verdien je geld met een blog?

Misschien denk je nu: “Bloggen? In 2018? Dat is toch helemaal passé!” Toch is het schrijven van pakkende, korte artikels op het internet nog altijd een goede manier om contact te maken en te houden met klanten of fans. Daar is een goede reden voor: content rules! Inhoud regeert! Hoe komt het anders dat nog zoveel mensen dit medium gebruiken? En wat is de impact van de audiovisuele variant, het vloggen? Wie begint met zelf content te maken voor het internet, staart zich wel eens blind op zeer succesvolle voorbeelden. Hoe zorg je ervoor dat ook jouw inhoud zijn publiek vindt? In dit artikel krijg je 3 tips.

Het internet op zich is een fantastisch forum, maar wat echt telt is nog altijd de inhoud van wat je aanbiedt. Content rules! Het is niet zo belangrijk wie er blogt, maar des te belangrijker is het wat er verteld wordt. Een publiek is niet op zoek naar nieuwe idolen. Idolen worden geboren omdat andere mensen er iets in vinden waar ze al lang naar op zoek zijn. Het volstaat niet te bloggen omdat je “veel volgers wil”. Het is eerder omgekeerd: je krijgt veel volgers omdat je iets interessant te vertellen hebt.

Meer leren over dit onderwerp?

Blogtip 1: Weet je voor wie je blogt

Succesvolle internetsterren zijn op dit moment allemaal vloggers die zich richten tot een zeer jong publiek. Dat zijn jongeren of kinderen die hun gading niet vinden in het klassieke aanbod via analoge media (zoals televisie), en zich dan maar terugtrekken in hun eigen cocon om te kijken naar youtube-video’s. Omdat het over een vrij jong publiek gaat, zijn die ook zeer aantrekkelijk voor adverteerders die op zoek zijn naar “kneedbare consumenten”, mensen die hun koopgedrag nog niet verankerd hebben in vaste gewoontes. Toch is advertentiekomsten aantrekken niet de enige manier om geld uit je blog te halen, ook al gaat het maar om een paar centen per bezoeker per dag. In de top-5 van de redenen waarom mensen het internet gebruiken, staat het zoeken naar tips en handleidingen.

blogging

Het gaat er dus om precies te weten welk publiek jij kan helpen met de expertise of de verhalen die jij in huis hebt. Op die manier kan een blog een toegangspoort zijn voor potentiële klanten die jij later tegen betaling kan helpen. Ook je bestaande klanten kan je via nieuwe tips of inzichten een meerwaarde bieden tegenover wat ze al weten of geleerd hebben van jou. Een denkoefening rond jouw publiek, de manier waarop ze denken, beslissingen nemen, leven, is dus het vertrekpunt voor een goed verhaal!

Blogtip 2: Weet wat je blogt

Bloggen gaat dus niet over ego, status en jouw hoogstpersoonlijke standpunten of eeuwige stokpaardjes. Wil je echt een publiek bereiken dan moet je ook iets te vertellen hebben dat hén interesseert en je moet het ook doen op een manier die hen interesseert. Met andere woorden: ze moeten zich ook kunnen vinden in de vorm van je boodschap. In de eerste plaats is het daarbij belangrijk dat je een goed verhaal kan maken. Zorg dat je lezers/kijkers/luisteraars meteen weten dat je iets te vertellen hebt dat hen interesseert. Iets dat een antwoord biedt op een vraag waar zij al lang mee zitten.

Daarnaast hou je er best rekening mee dat een blog gewoonlijk een “tussendoortje” is voor je publiek. Maak het niet te lang, want mensen lezen het onderweg, als ze even niks anders te doen hebben, of omdat ze zich een vraag stellen waarbij jouw artikel of filmpje toevallig in de zoekresultaten tevoorschijn kwam. Alhoewel “toevallig” hier ook weer slecht gekozen is. Als je doelgericht gaat bloggen, moet je er ook voor zorgen dat je via goed gekozen titels en trefwoorden door zoekmachines gevonden wordt en dus relevant wordt voor het publiek dat jij kan helpen in de oplossing van hun probleem…

10-money-jar

Blogtip 3: Weet waarom je blogt

Bloggen om beroemd te worden, of veel volgers te krijgen en daardoor veel geld te verdienen is op voorhand gedoemd om te mislukken. Je kan natuurlijk altijd je bezoekerscijfers een beetje pimpen door volgers te kopen of door te doen alsof heel veel mensen reageren. Maar de Nederlandse artiest Dotan deed onlangs zoiets om zijn debuutplaat te promoten en omdat op het internet uiteindelijk niks verborgen blijft, kwam dat allemaal aan het licht en stond de man met de billen bloot. Vooral omdat hij op basis van zijn online-populariteit aan een heleboel concerten was geraakt. Stel je doelen op voorhand dus realistisch. Bekijk je blog als één van de middelen die je inzet in een gecoördineerde strategie. Als je het bereik van je blog wil vergroten, moet je het ook via andere kanalen wereldkundig gaan maken. Uiteraard zijn sociale mediakanalen daarvoor het beste hulpmiddel. Maar ook dat betekent niet persé dat je de hele tijd alleen maar over jezelf promotie moet gaan maken.

 

Wil je er meer over weten en zelf een goede blog maken? Kom naar onze opleiding “start to blog”, op 19 mei 2018 in Antwerpen.

Inspiring Speech