Waarom succes niet werkt

Als je op zoek bent naar verse inspiratie voor je leven of je business ben je ze zeker ook al tegengekomen: de succesverhalen. Meestal van mensen die door 3, 5 of 7 magische tips toe te passen al hun levensdoelen hebben bereikt. Vroeg opstaan schijnt te helpen en je doelen visualiseren, of een goede mentor bij de hand hebben, of elke dag ’s ochtends 5 kilometer lopen. Maar waarom werkt dat bij jou dan niet? Het goede nieuws is: het ligt niet aan jou!

Dwayne “The Rock” Johnson, is 1 van de populairste en daardoor ook bestbetaalde Hollywoodacteurs. Nochtans is deze voormalige professionele worstelaar niet met een gouden lepel in zijn mond geboren. Gelukkig heeft hij voor zijn volgers/fans een app ontwikkeld die leert hoe je even succesvol kan worden. Daar mag je alvast geen slaapproblemen voor hebben, want Johnson staat iedere ochtend om half vijf op en begint dan meteen te sporten en te werken. Tegen de tijd dat een doorsneemens zich in zijn kleren hijst om aan de werkdag te beginnen, heeft Dwayne er al 3 vergaderingen opzitten en heeft hij met een beetje geluk weeral 3 nieuwe producten bedacht of gelanceerd. En wat denkt u dan? Precies: u haalt dan uw schouders op. Want heeft de wereld echt behoefte aan een tweede Dwayne Johnson?

Je hebt vast wel eens een succesverhaal gehoord waarvan je dacht: “Oh, als ik dat ook eens zou kunnen!” Misschien ging het over gewicht verliezen, of succesvol worden in de liefde, of toonde het je een model om professioneel te scoren. Maar het is niet door zo’n verhaal te lezen of te horen en alles toe te passen dat je meteen de volgende Steve Jobs of Elon Musk wordt. Want een succesverhaal leert je zelden hoe je moet omgaan met het belangrijkste element van succes, nml. de mislukking.

Daardoor missen succesverhalen drie essentiële elementen die ervoor zorgen dat een verhaal of een spreker écht inspirerend is en voor verandering zorgt.

Wil je hier meer over leren?

 

  • Faalfactor 1: Gebrek aan Herkenbaarheid

Mensen zijn in de eerste plaats op zoek naar verhalen waarin ze hun eigen problemen en pogingen om een zinvol leven te leiden, kunnen herkennen. Op die manier kunnen ze zich namelijk ook voorstellen dat iemand als zijzelf ook daadwerkelijk succesvol kan worden. Maar succesverhalen gaan meestal alleen maar over wat een persoon doet, wanneer die al succesvol is. Het is makkelijk voor Dwayne Johnson om zijn leven zo te organiseren dat hij vanaf 5 uur ’s ochtends aan de slag kan: hij heeft ook een legertje personeel om alles te doen waar hijzelf niet aan toekomt. Zijn kinderen naar school brengen bijvoorbeeld… Dus het zou wel eens inspirerend zijn om te vernemen wat Dwayne doet als zijn klokvaste planning niet loopt zoals het hoort. Want dan lijkt hij tenminste weer een beetje op een gewone sterveling. Zelfs de Grieken wisten namelijk al dat ze hun Goden niet te onmenselijk krachtig moesten maken, want dan zou het publiek er zichzelf niet in herkennen, dan zouden hun verhalen het publiek gewoon niet aanspreken.

 

  • Faalfactor 2: Gebrek aan Geloofwaardigheid

Dat gebrek aan herkenbaarheid in heel wat succesverhalen, zorgt ook voor een gebrek aan geloofwaardigheid. Dingen worden geloofwaardig wanneer wij ons zelf kunnen voorstellen dat we letterlijk in dezelfde situatie zitten. Dat wil zeggen dat een verhaal over een rolmodel of een modelmethode onze verbeelding zodanig moet prikkelen dat we onszelf al bezig zien terwijl we de tips toepassen. Om 5 uur ’s ochtends aan je dag beginnen kan op zich jouw verbeelding wel in gang zetten, maar misschien is het volgende wat je ziet in die film van jouw toekomstige leven wel een partner die je met slaapogen verwijtend aankijkt omdat je hem/haar gewekt hebt zo vroeg op de morgen. En waarschijnlijk staat er niet in het succesverhaal beschreven hoe je daarmee hoort om te gaan, dus dan verliest het ook al zijn geloofwaardigheid.

  • Faalfactor 3: Gebrek aan lessen die eruit geleerd kunnen worden

En daarmee zijn we meteen bij een derde essentiële element voor een verhaal dat echte impact heeft: er moeten duidelijke lessen uit kunnen geleerd worden. Het helpt niet om jezelf of een ander rolmodel te verheffen tot enige norm. Uiteindelijk moeten andere mensen aan de slag met jouw tips of raadgevingen. Zorg ervoor dat de lessen die uit jouw ervaringen geput kunnen worden door je publiek, concreet genoeg zijn. Daarin is het met name belangrijk dat je goed vertelt welke stappen je kan ondernemen wanneer een deel van het plan niet slaagt of je een tip gewoon niet kàn toepassen.

Wil jij je eigen verhaal leren vertellen met impact: kom dan naar onze summerschool “Spreken als TED”

Inspiring Speech