Hoe begin je een goede speech?

Heb je dat ook wel eens meegemaakt: een spreker beklimt na een ellenlange introductie een spreekgestoelte en begint dan eerst een hele rist aanwezigen te bedanken en/of te huldigen in het kader van de uitnodiging die hij/zij kreeg om te spreken? Wellicht lag je dan ook al meteen in een diepe coma, nog voor de spreker in kwestie aan zijn/haar echte verhaal kon beginnen. Dit is dus de perfecte manier om je speech op voorhand te doen mislukken. Maar hoe moet het dan wel?

Een goede aankondiging is het halve werk

Het begin van je verhaal zet meteen de toon. De manier waarop je als spreker zelf aangekondigd wordt, wekt sowieso bepaalde verwachtingen bij het publiek. Zorg er dus voor in de eerste plaats voor dat degene die je aankondigt niet alle mogelijke interesse de nek omwringt door de hele inhoud reeds te verklappen of je hele CV voor te lezen. Schrijf dus je eigen aankondigingstekst en zorg ervoor dat de presentator of degene die je aankondigt zich nauwgezet aan die tekst houdt!

Wanneer je daarna zelf als spreker begint met ellenlange beleefdheidsformules en bedankingen, wek je de indruk dat alle personen die je denkt te moeten bedanken, belangrijker zijn dan de inhoud van jouw verhaal. Hoe zou je dan willen dat het publiek nog geïnteresseerd is in wat je komt vertellen? Natuurlijk zijn er plekken en omgevingen waar er bepaalde regels gelden. In de franstalige wereld is het met name nog altijd de gewoonte om eerst alle hoogwaardigheidsbekleders in volgorde van belangrijkheid te vernoemen en te begroeten. En ook op medische congressen is het de gewoonte dat je begint met aan te geven wie je onderzoek gefinancierd heeft en met welke organisaties je als onderzoeker allemaal verbonden bent. Dat neemt niet weg dat je ook in zo’n geval creatief kan zijn! Maar hoe dan?

  • Begintip 1: Maak het publiek meteen deel van je verhaal

Het publiek komt niet naar jou luisteren omdat jij een indrukwekkend CV hebt, een grote ster bent in je vak, of omdat je leuk bent om naar te kijken. Mensen willen eerst en vooral zelf iets leren. Dat kan een nieuw inzicht zijn, een ontdekking of een innoverende methode. Wat het ook is dat jij voor hen in petto hebt: zorg dat het meteen bij het begin duidelijk is dat je aan hen gedacht hebt. Dat doe je door je verhaal vanaf de eerste regel te vertellen vanuit hun standpunt. Dat kan door vragen te stellen rond je onderwerp die zij zich ook stellen, bijvoorbeeld. Maar net zo goed kan je een situatie beschrijven waarin zij zichzelf meteen herkennen.

Wil je hier meer over leren? Klik hier!

  • Begintip 2: Toon waarom jij het belangrijk vindt

Meestal heb je als spreker heel wat expertise opgebouwd rond je onderwerp. Maar het publiek is niet gekomen om te zien hoe slim jij wel bent of om te vernemen hoeveel ingewikkelde boeken jij hebt gelezen. Wat ze wél willen weten is waarom jij zelf zo geïnteresseerd bent in het thema dat je behandelt. Een slechte reden is alvast: “omdat het nu eenmaal mijn job is”. Je wil niet zitten luisteren naar iemand wiens enige drijfveer het geld is dat je verdient. Een goede, dat wil zeggen een begeesterende, spreker heeft een heel persoonlijke reden om geïnteresseerd te zijn in het onderwerp waar hij/zij over praat. Waarom sta jij ’s morgens op en werk je met plezier aan jouw expertise? Dat kan heel verrassend zijn voor een publiek. Een bio-ingenieur die een medische test voor baarmoederhalskanker hielp ontwikkelen, verklapte tijdens een training van ons ooit dat hij die test eigenlijk ook belangrijk vond omdat hij drie opgroeiende dochters had. Toen hij dat later in zijn presentatie voor een medisch congres verwerkte, steeg de interesse onmiddellijk bij het nochtans zeer kritische dokterspubliek.

Het publiek geeft je twee belangrijke dingen cadeau:

hun tijd en hun aandacht!

  • Begintip 3: Geef het publiek iets om naar uit te kijken

Mensen die naar jou komen luisteren, doen je twee heel belangrijke dingen cadeau: hun tijd en hun aandacht. Daarvoor verwachten ze iets in ruil. Ze willen aan het begin dus liefst zo snel mogelijk weten of jij hun cadeau waard bent. Zorg er daarom voor dat ze echt willen blijven luisteren tot het einde door aan het begin zo snel mogelijk duidelijk te maken welk probleem jij zal oplossen in je verhaal. Best van al is dat een probleem waar zij ook mee worstelen en dat ze -door de manier waarop je het beschrijft (zie tip 1)- direct herkennen. Een gouden motto om te onthouden is: “a story is a well told promise”. Een verhaal houdt een belofte in die het publiek nieuwsgierig maakt. Die belofte moet je dus aan het begin duidelijk plaatsen zodat mensen blijven luisteren in de hoop dat je de belofte ook zal waarmaken! Het spreekt voor zich dat belofte in dat geval zeker schuld maakt. Dus zorg ervoor dat je ze ook daadwerkelijk inlost aan het einde van een spannend verhaal!

 

Wil je dit zelf leren toepassen? Dat kan tijdens ons bootcamp!

Inspiring Speech