Hoe maak je een presentatie leuk én overtuigend?

Ken je het verschil tussen een goed idee en een idee dat ook blijft hangen? Het antwoord is eenvoudig: de manier waarop het gepresenteerd wordt. Hoe vaak heb je het zelf al meegemaakt dat een spreker je met een tsunami aan informatie overstelpt, waardoor je de aandacht én dus ook de interesse verliest? Nochtans is er een manier om je op dit vlak te onderscheiden van de massa: je verhaal tekenen! Jij kan niet tekenen, zeg je? Dat hoeft geen probleem te zijn!

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat is niet alleen een staande uitdrukking, het is ook echt waar. Het verwerken van beelden in het brein gaat niet alleen sneller, je onthoudt het ook veel makkelijker. Tests met kinderen in scholen hebben uitgewezen dat kinderen die informatie snel visueel kunnen vertalen, het lesmateriaal ook beter begrijpen. En toch zweren nog te veel presentaties bij bulletpoints vol feiten en droge gegevens om argumenten te onderbouwen. Het resultaat: slaapverwekkende vergaderingen waar niemand wat aan heeft.  Nochtans is de oplossing eenvoudig en vlakbij: zelf gaan tekenen! En daar hoef je geen Rubens of Picasso voor te zijn.

 

Wil je hier alles over leren?

Geen Picasso en toch overtuigen!

Je herinnert je vast nog wel de invuloefeningen uit de lagere school, waarbij je w….rden m…st invu…n. Dat ging zonder veel moeite, omdat je een hele catalogus hebt opgeslagen in je brein, die onmiddellijk actief wordt als er iets ontbr…kt in een zin, of zelfs als er iets verkeerd gedrukt staat. Op dezelfde manier werkt je brein bij het ontcijferen van beelden. Je hoeft dus geen fotografisch gelijkende, academisch juiste of zelfs propere tekeningen te maken om een begrijpelijk beeld te schetsen. Integendeel: hoe meer ruimte je de toeschouwers geeft voor interpretatie, hoe leuker het voor hen wordt!

Als je in een lezing, vergadering of presentatie visuele informatie verwerkt zal die bovendien ook overtuigender zijn. Zo leuk zit het menselijk brein namelijk ook weer in mekaar: als we het kunnen zien, dan geloven we het ook! Mocht je dus denken dat een tekening jouw argument ongeloofwaardig maakt, dan ben je mis. Integendeel zelfs: een tekening maakt jouw verhaal net geloofwaardiger.

Een goed verhaal + tekening = succesrecept.

Een goed verhaal dat je kan illustreren met treffende (liefst, maar niet noodzakelijk) zelfgemaakte beelden, is dus een succesrecept. Omdat het je publiek met je beelden meteen duidelijk maakt waar het over gaat en door het verhaalformaat er ook voor zorgt dat ze makkelijk de logische verbanden in je uitleg kunnen reproduceren en dus verder vertellen. Bovendien zorgt het uittekenen van je verhaal in de voorbereiding er ook voor dat je op een nieuwe manier gaat kijken naar de informatie die je wil brengen. Dat is dus dubbele winst.

Jamaar, denk je nu misschien, we gebruikten toch al lang beelden? We hadden toch al staafdiagrammen en taartgrafieken? Is dat niet visueel genoeg? Wel, het antwoord is eenvoudig: nee. Hoewel ze de grootte van getallen wel goed weergeven, geven diagrammen en grafieken de impact of de ware omvang van een cijfer niet geweldig goed weer. Creatief aan de slag gaan met de verhoudingen die je wil weergeven via originele vergelijkingen of metaforen is de eerste stap in dit proces.

Wil je ook leren hoe je een verhaal op een creatieve manier vormgeeft en vertaalt in beelden? Kom dan naar onze tweedaagse Visual Storytelling in Business.

Inspiring Speech