Ik hou van kritische vragen. Na een lezing over storytelling onlangs, vroeg een toeschouwer me: “Maar is storytelling niet gewoon een dure manier om te liegen?” Gelukkig is het antwoord: Nee! Het vertellen van verhalen in een bedrijfscontext is namelijk pas doeltreffend als het meer biedt dan oppervlakkige camouflage. Als je het verhaal bovendien visueel kan vertalen heb je sowieso een winnende combinatie. Waarom? Het geheim zit tussen je oren!
Een van de meest stresserende gedachten voor mensen die lezingen of presentaties geven is: heeft het publiek mij wel begrepen? Met andere woorden: heeft wat ik vertel wel impact? Dat is normaal, want waarom zou je anders al die moeite doen. Toch zien we het Slide Saturation Syndrome nog al te vaak slachtoffers maken.
Waarom Bulletpoints slachtoffers maken
Het publiek wordt in een slideshow overstelpt met tekstinformatie. Een slideshow wordt al te vaak een repeteergeweer dat eindeloze bulletpoints afvuurt vol “belangrijke dingen”. Maar wat onthoudt het publiek daarvan? Weinig tot niets. Mensen proberen namelijk informatie zelf overzichtelijk te organiseren door het samen te vatten in wat voor hen belangrijk is. En meestal is dat samen te vatten in 1 zin.
Je verhaal moet dus in de eerste plaats duidelijk samen te vatten zijn in 1 relevante gedachte voor je publiek. Toegegeven: dat is een uitdaging. Daarom is het vertellen in beelden niet alleen een goed middel om de aandacht van het publiek te krijgen. Je kan het ook gebruiken om zelf klaarheid te scheppen in je verhaal!
Waarom Verbeelding Werkt
Wanneer we iemand horen vertellen of een tekst lezen, dan zijn we in de eerste plaats bezig met het vertalen van de inhoud naar beelden. Zo werken onze hersenen nu eenmaal. Dat heeft weinig met fantaseren te maken, maar alles met verbeelding, in de letterlijke zin van het woord. Omzetten in beeld van wat je leest en hoort.
Want iets echt begrijpen betekent in de eerste plaats: het je kunnen inbeelden. Om het daarna ook om te zetten in een actie of gewoon na te doen.
Als je erin slaagt woord en beeld op mekaar te laten inspelen, dan zal je publiek dus beter begrijpen wat je bedoelt en ook sneller snappen wat ze zelf kunnen doen met jouw verhaal. De uitdaging is dan ook je eigen verhaal om te zetten in beelden. Want als je het niet kan vertalen in concrete beelden, snap je het dan eigenlijk zelf wel?
In onze cursus Visual Storytelling In Business doen we precies dat: we helpen je een visueel verhaal te maken rond jouw eigen idee. Zo krijg je door het maken van een echte storyboard meteen inzicht in de logica van je project en snap je meteen hoe je mensen in actie kan zetten.
De reacties van enkele van de meer dan 150 deelnemers aan onze vorige workshops liegen er niet om.