Wat brengt bloggen nog op vandaag de dag? Zeker nu werkelijk iedereen van die selfie-filmpjes op het internet lijkt te delen en dat dus de nieuwe norm is, lijkt schrijven totaal overbodig te worden. Wel, het antwoord is eenvoudig. Wanneer iedereen naar links gaat, ga dan zelf naar rechts. Want als iedereen zich op een nieuwigheid stort, geraakt de nieuwigheid snel versleten en heeft het dus geen effect meer. Wat telt is daarom niet zozeer hoe je iets vertelt, maar wel wàt je vertelt.
Dylan Haegens is met bijna anderhalf miljoen volgers één van de meest succesvolle youtube-vloggers in Vlaanderen en Nederland. In de zomer van 2018 bracht hij zelfs een film uit die in geen tijd meer dan anderhalf miljoen euro opbracht aan de Nederlandse boxoffice. Als u hem kent, dan betekent dat waarschijnlijk dat u kinderen hebt tussen de 8 en de 15 jaar, want dat zijn Dylan’s grootste fans. Die zorgen dus ook voor zijn inkomsten. Daar ligt meteen de grootste les die je eruit kan leren.
Wat wil je bereiken met bloggen of vloggen?
Hoewel de omzetcijfers van dit internetfenomeen je waarschijnlijk doen duizelen of dromen, snap je vast wel dat je niet hoeft te verwachten dat je zelf meteen ook zo’n hit wordt. Elk megasucces is een combinatie van hard werk, doorzicht, maar ook een beetje geluk. Dat geluk heeft vooral te maken met goede timing. Toch kan je er met doordachte keuzes voor zorgen dat je klaar bent voor het moment waarop er ineens een grote vraag ontstaat naar wat jij te bieden hebt. De vraag die je moet stellen is dan ook niet wàt je wil bereiken met bloggen of vloggen, maar wel: wie wil je bereiken.
Dylan Haegens heeft heel goed gezien dat er bij de nederlandstalige youtube-gebruikers een “unserved” audience was van kinderen en tieners die op zoek waren naar leuke content om te bekijken los van hun ouders. Want die ouders zitten, zoals alle saaie oude mensen, toch maar naar tv-programma’s te kijken waarin er niks gebeurt. Voor dat publiek is hij zowat de leuke, oudere broer gaan spelen, die dingen zegt en uithaalt waar ze zelf ook van dromen. Dat die formule succes heeft, is niet verbazend. Herkenbaarheid is altijd een goede manier om je publiek te verleiden. Het is dus niet voldoende om elke breinscheet op het internet te plaatsen, je moet vooral goed weten voor wie je inhoud bedoeld is en die groep moet je heel goed leren kennen. Wanneer mensen zich aangesproken voelen, gaan ze het namelijk ook verder vertellen aan elkaar en dat vergroot de aantrekkingskracht natuurlijk!
Hoe je publiek bedienen met een blog?
Als je éénmaal weet wie je wil bereiken is de volgende stap natuurlijk: te weten komen waar zij naar op zoek zijn. U zit deze blog te lezen, omdat u wil weten wat het opbrengt om dit soort dingen te doen. Ik heb het met andere woorden over een vraag waar u een antwoord op zoekt. Dat treft, maar het is niet toevallig. Een blog is namelijk gewoon één van de vele contactpunten met je publiek en aan de hand van de reacties of de vragen die je krijgt, kan je dus heel makkelijk zien wat je lezers of je kijkers bezig houdt. Het is dus tweerichtingsverkeer en het publiek zal je altijd belonen als ze merken dat je echt rekening houdt met hen. Ik weet toevallig uit de reacties op vorige stukken, dat dit nu precies een vraagstuk is waar veel mensen mee zitten.
Want je kan zoveel bloggen of vloggen als je wil, maar als het alleen maar gelezen wordt door je moeder en je beste vriendin, dan ben je geweldig veel tijd aan het verliezen. Zorg er daarom voor dat je weet waar jouw publiek mee bezig is en maak hen dan duidelijk wat jouw toegevoegde waarde is, als ze voor de oplossing van een probleem of een vraagstuk bij jou terecht komen.
Hoe maak je een originele blog of vlog?
Ja, ik weet het ook wel: toegevoegde waarde allemaal goed en wel, maar je kan vandaag de dag niet meer op Facebook of linked-in gaan zonder te verzuipen in een tsunami van filmpjes met mensen die je recht in de camera vertellen waarom zij geweldig zijn. Dat komt omdat een half jaar geleden is gebleken dat filmpjes heel veel impact hebben. Tot iedereen dat begint te doen natuurlijk. Dan wordt het snel strontvervelend. Daarom mag je nooit schrik hebben om het anders te doen, dan alle anderen. Een formule die te vaak gebruikt wordt, gaat immers ook gauw vervelen.
Nu denk je misschien: “maar ik ben helemaal niet zo creatief, ik kan zo gauw niks nieuws bedenken.” Dat hoeft ook niet. Kies gewoon het tegengestelde van wat iedereen doet. Als iedereen aan het filmen slaat, kan jij juist beginnen schrijven. Als iedereen een bepaald onderwerp aansnijdt, kan jij juist een ander onderwerp kiezen. En je hoeft zeker het wiel niet opnieuw uit te vinden. De ware creativiteit bestaat juist uit het goed combineren van dingen die al lang bestaan. Er worden nog altijd iedere dag nieuwe muziekstukken gemaakt op basis van de 8 noten die al eeuwen meegaan! En Dylan Haegens vindt ook niks opnieuw uit. Zijn filmpjes zijn vaak, wel heel geestige, opgefriste versies van sketches en grappen die jaren geleden al op de radio en de televisie werden gemaakt.
Wil je hier meer over weten en leren? Bekijk dan onze online cursus “Start To Blog”!