Hoe kan je iemand overtuigen?

Of het nu gaat over een vergadering met collega’s, een ontmoeting met een nieuwe klant of opdrachtgever, of dat nieuwe idee dat je wil pitchen: het idee van anderen te moeten overtuigen, bezorgt ons heel wat stress. Waarom voelen we ons zo kwetsbaar wanneer we anderen willen inspireren, motiveren of nieuwe inzichten meegeven? En wat kunnen we eraan doen?

Laten we je eerst even geruststellen: het is niet raar dat de opdracht om iemand te overtuigen jou stress bezorgt. Door die opdracht hangt aan jouw idee namelijk ook ineens een resultaatverwachting. Het is alsof je voor de keizer verschijnt die zijn goedkeuring kan laten blijken door zijn duim omhoog of omlaag te houden! Gelukkig ben jij geen gladiator of slaaf en is de tijd voorbij dat er wilde dieren klaar stonden om je te verorberen bij een negatieve beoordeling. Maar het koud zweet in je nek herinnert je misschien nog aan die tijd in de geschiedenis… Wat kan je daaraan doen?

Een visie delen, een idee ingang doen vinden, mensen mobiliseren of inspireren om een dienst te gebruiken is in essentie hetzelfde als een product verkopen. En dat heeft alles te maken met het creëren van een vertrouwensband. Op zich is dat een lang en ingewikkeld proces. Het vraagt tijd omdat mensen echt wel overleggen of iets goed of niet goed is voor hen. Slechts een kleine fractie van alle mensen beslist of ze meteen tijd of geld willen investeren in iets. Dat is normaal, want uiteindelijk vraag je mensen om iets aan te nemen waar ze het resultaat nog niet van kennen, of waar ze nog geen garantie op resultaat voor kunnen krijgen. Het gaat er dus over of ze jou willen geloven. Maar wanneer ben je geloofwaardig? Deze drie tips helpen je alvast op weg:

Ik wil hier meer over leren!

Overtuigingstip 1: Toon inlevingsvermogen

Mensen zijn niet op zoek naar “de strafste”, “de grootste”, “de beste”. Jij mag, nee jij MOET, natuurlijk zelf wel overtuigd zijn van je eigen kunnen. Maar je moet ook goed weten wat je voor je publiek kan betekenen. Zij komen namelijk niet voor jou of voor jouw geweldige argumenten naar je luisteren. Zij komen in de eerste plaats voor zichzelf. Daarom is dé vraag: hoe goed ken jij je publiek? Als het antwoord is: “niet zo goed”, onderzoek het dan. Zorg dat je hen kan laten weten en voelen dat je beseft waar zij naar op zoek zijn. Dat doe je door konkrete vragen en situaties uit hun leven te koppelen aan antwoorden die jij in petto hebt.

Overtuigingstip 2: Overstelp mensen niet met argumenten

Wij, alle mensen, zijn geboren als lerende wezens. We zijn nieuwsgierig, we willen voortdurend dingen ontdekken en bijleren. Dat wil ook zeggen dat we graag voor onszelf denken en dus niet gedicteerd hoeven te worden! Een goed presentatie, speech, pitch of productvoorstelling is daarom in de eerste plaats een gesprek. Plaats jezelf in de schoenen van je toehoorders en probeer de bedenkingen die zij zich maken ook onder woorden te brengen in jouw verhaal. Vertrouwen komt namelijk uiteindelijk uit likeability. Dat wil zeggen: het publiek moet het gevoel krijgen dat jij het goed met hen voor hebt omdat je nu eenmaal een aardig persoon bent. Dat gebeurt niet door hen te overladen met zoveel informatie dat ze op den duur niet meer weten wat belangrijk is en wat niet.

Overtuigingstip 3: Geloofwaardigheid = vertrouwen

Mensen willen je echt vertrouwen. Maar voor ze je vertrouwen moeten ze een heleboel vragen en twijfels oplossen voor zichzelf. Wanneer ze jou dan vertrouwen schenken, dan wil dat zeggen dat ze geloven dat je de beloftes die je doet ook kan nakomen en dat het risico voor hen niet te groot is. Geloofwaardigheid is dus niks meer of niks minder dan de risico’s voor je publiek opruimen of minimaliseren. Ook op dit punt ga je dus in gesprek met hen en benoemt hun mogelijke remmingen of angsten. Ze hebben er niks aan dat jij op dat punt staat te zwaaien met je titels of diploma’s die jouw autoriteit moeten onderlijnen! Wat ze willen weten is wat mensen zoals zij met jouw ideeën, diensten of producten hebben gedaan en wat het resultaat was.

Wil je hier meer over leren? Kom naar ons Boot Camp en wandel na 3 dagen buiten met jouw eigen inspirerende verhaal op video!

Inspiring Speech