Ik vraag tijdens een opleiding wel eens aan mensen: wie vind jij een inspirerende spreker? Meestal komen er dan grote namen tevoorschijn: Nelson Mandela, Steve Jobs, Obama. Of ze verwijzen naar een grote “motivational speaker”, zoals Tony Robbins. Hoe dan ook zijn het altijd grote schoenen om te vullen. En daar zet je jezelf niet zo gauw naast. Nochtans kan ook jij een publiek gaan inspireren. Zeker als je een goed verhaal combineert met de juiste beelden. Dat klinkt misschien raar omdat sommige mensen powerpoint associeren met professionele of saaie presentaties. Wat echter telt is wat jij ermee doet. En wat kan je dan best doen?
De eerste vraag is: wat versta jij onder “inspireren”? Betekent het voor jou: mensen overtuigen? Of wil je ervoor zorgen dat ze nieuwe inzichten verwerven? Of is het jouw doel dat ze gaan nadenken over hun manier van werken of leven? Inspireren betekent in de eerste plaats: mensen aanzetten tot actie. Je hebt een publiek geïnspireerd als ze iets gaan DOEN. Het kan uiteraard betekenen dat ze iets zullen kopen van jou, maar je kan hen ook geïnspireerd hebben zonder dat het jou direct financieel iets opbrengt. Kwestie is van hen zo te prikkelen dat ze woorden kunnen omzetten in daden. En daar kan je powerpoint of keynote-presentatie bij helpen. Hou in ieder geval rekening met deze 3 tips
Inspiratietip 1: Powerpoint is geen spiekbriefje
Als je mensen wil aanzetten tot actie is de eerste voorwaarde dat ze mee zijn met jouw verhaal. En daar wringt meteen het schoentje voor mensen die graag met powerpoint werken. Al te vaak gebruiken ze het programma als veredelde spiekbrief. Ze doen met een slide niet veel meer dan er de belangrijkste punten van hun uiteenzetting op zetten als tekst. Het resultaat zijn de vreselijke pagina’s met bulletpoints! Maar onthou goed: als mensen veel te lezen krijgen, dan luisteren ze niet meer. Erger nog: als ze op voorhand kunnen lezen wat je allemaal gaat vertellen, dan haken ze gewoon af! Want voor jij kan zeggen wat je eigenlijk bedoelt, hebben zij er al lang hun eigen idee bij gevormd en beslist of ze het de moeite waard vinden of niet. Zorg er daarom voor dat je mensen een meeslepend verhaal kan vertellen, waar ze naar willen luisteren. Dat begint met het triggeren van hun nieuwsgierigheid. Je moet dus niet alles wat je vertelt ook tonen of samenvatten. De essentie van een goed verhaal is: je lost een probleem op waar je publiek ook mee zit. Zoals bijvoorbeeld: hoe gebruik je powerpoint op een goede manier…
Inspiratietip 2: Powerpoint helpt je om dingen concreet te maken
Het menselijke brein is een verhalenmachine. Het zoekt zelf en automatisch naar twee dingen in alle informatie die het binnen krijgt: een oorzakelijk verband én een vertaling in een beeld. Het eerste kan jij meegeven door je verhaal logisch op te bouwen als een ketting van oorzaken en gevolgen. Bij het tweede kan je het publiek helpen door de juiste beelden te kiezen voor elk deel van je verhaal. Dat wil zeggen dat je er ook voor moet zorgen dat wat je te vertellen hebt, heel concreet is. Je moet ideeën, strategieën en concepten kunnen vertalen in situaties, acties, of herkenbare objecten. Ja, je moet dus uit je burcht van droge expertise of boekenwijsheid komen, maar ik kan je beloven dat het voor het publiek én voor jouw geloofwaardigheid een wereld van verschil maakt.
Inspiratietip 3: Powerpoint kan bewegen!
Zoals gezegd is de essentie van inspireren het in beweging zetten van je publiek. Als spreker moet je dan ook voor jezelf op voorhand bepalen wat je wil dat mensen gaan doen met wat je hen vertelt. Dat kan je eenvoudig doen door hen aan het einde een opdracht mee te geven, maar je kan het effect nog ingrijpender maken door je publiek ook emotioneel te prikkelen. Dat wil zeggen: je moet hen echt goesting geven om iets te ondernemen. (Voor de Nederlandse lezers: goesting is Vlaams voor “zin”). Herkenbaarheid is daarbij heel belangrijk, maar ook de manier waarop je powerpoint gebruikt kan je helpen. Het programma heeft, net zoals alle andere slideshowsoftware heel wat mogelijkheden om de dingen die je toont origineel te animeren. Verken de mogelijkheden daarvan en gebruik ze met mate (!) om je publiek af en toe te verrassen.
Wil je meer leren over visueel verhalen vertellen? Kom dan naar onze opleiding Visual Storytelling in Business op 28/2 en 1/3 in Antwerpen.