Hoe maak je een speech inspirerend?

Bij het woord “inspirerend” denk je misschien aan grote voorbeelden: Nelson Mandela, Obama, Martin Luther King, Malala Jusephsai, als het al niet is aan Steve Jobs dat je nu denkt. Kortom, je ziet grote schoenen om te vullen. Je voelt jezelf er niet meteen tussen staan. Of erger nog: je begint nu ineens te huiveren bij de gedachte dat je met een verhaal of een speech mensen zou willen inspireren. Maar waar ben je eigenlijk bang voor? Denk je dat mensen je pretentieus gaan vinden of dat ze zullen reageren met: “ja, voor jou is het allemaal makkelijk”? In dit artikel leer ik je hoe je komaf maakt met die angst.

Ben jij zo iemand aan wie mensen wel eens zeggen: “Amai, jouw levensverhaal zou je aan meer mensen moeten vertellen!” Of misschien voel jijzelf de behoefte om een belangrijke levenservaring te delen omdat je er lessen uit getrokken hebt. Maar dan is er dat stemmetje in je hoofd dat zegt: En wie denk je nu eigenlijk dat jij wel bent? Dat is normaal. Wij mensen hebben namelijk een ongelofelijk talent: we kunnen zelf de kooi timmeren waarin we ons gevangen zetten! Het goede nieuws is dat je jezelf er dan ook uit kunt bevrijden. Laten we eens beginnen met je 4 vragen te stellen over het inspiratiepotentieel van jouw speech. Als jouw antwoord op 1 van deze vragen al “ja” is, dan moet je niet meer twijfelen: jij kan mensen inspireren!

1) Wat is inspireren?

Wat betekent dat eigenlijk: mensen inspireren? Wel, dat is heel simpel. Als een verhaal jouw publiek aanzet tot actie, dan is het inspirerend. Dat wil namelijk zeggen dat mensen er genoeg elementen in vinden om het te vertalen naar hun eigen leefwereld en ermee aan de slag te gaan. Onthou daarbij dat afwijzing of weigeren van een argument ook een vorm van actie is, ook al is het dan negatieve actie. Dat wil namelijk even goed zeggen dat je hen op de één of andere manier geraakt hebt en dat ze op zijn minst hebben nagedacht over de vraag of wat jij vertelde op de één of andere manier op hen van toepassing is.

Wil je hier meer over leren? Klik dan hier!

2) Lost jouw verhaal een probleem op?

Elk goed verhaal gaat over de weg tussen een probleem en de oplossing van dat probleem. Wanneer je, zoals ikzelf, uitgenodigd wordt om op een TED of een TEDX-evenement te spreken, dan vragen de organisatoren je altijd om zeker goed uit te leggen wat “de les van het verhaal” is. Ze benadrukken daarmee natuurlijk de behoefte van het publiek om aan de slag te gaan met wat jij vertelt, of met jouw oplossing. Dat verplicht je uiteraard na te denken over hoe je hen dat duidelijk kan maken. Herkenning is hierbij het sleutelwoord. Mensen moeten herkennen wat jij vertelt en daarom is het niet genoeg om een publiek te raken met pakweg een dramatisch levensverhaal. De enige reactie die een publiek daarop kan geven is immers medelijden of: “Amai, als het bij jou zo erg is, waar maak ik me dan eigenlijk zorgen over met mijn eigen banale probleempjes”. Dat is niet genoeg om mensen tot actie aan te zetten!

3) Verbindt jouw verhaal een gemeenschap?

Een heel specifieke manier om een probleem aan te pakken is: een groep mensen samen brengen en die laten samenwerken. Dat kan gebeuren in het verhaal dat je vertelt. Het kan bijvoorbeeld om een groep collega’s gaan die samen een moeilijke opdracht aanpakken, of het kan in een voorbeeldverhaal zijn waar mensen samenwerken om een ingewikkelde situatie te ontwarren. Maar je kan er ook voor zorgen dat het resultaat van jouw verhaal is dat mensen gaan samenwerken, dat mensen geïnspireerd worden om een probleem dat ze niet alleen kunnen overwinnen, in groep aan te pakken. Daar schuilt de aantrekkingskracht van grote sportevenementen zoals pakweg de Antwerp 10 miles, waar groepen mensen, collega’s of bewoners van een wijk, vrienden, onbekenden, samen de uitdaging aangaan om 16 km te lopen zich daarop voor te bereiden. Dat schept een band.

4) Heb je een originele oplossing?

De menselijke soort loopt al een paar tienduizenden jaren rond op deze planeet. Dat betekent dat de problemen waar wij als mensen mee geconfronteerd worden, waarschijnlijk ook al eens een probleem zijn geweest voor anderen. Geen paniek: dat wil niet zeggen dat je geen originele oplossingen meer kan bedenken, omdat alles al eens gedaan is. Integendeel! Er zijn in die tienduizenden jaren een heel pak problemen die nooit opgelost zijn geraakt of die zijn blijven liggen omdat men er in het verleden niet de geschikte middelen voor had, of men gewoon niet genoeg wist om het op te lossen. Daarom moet je een “originele” oplossing niet noodzakelijk zien als “nieuw”. De originaliteit schuilt hem waarschijnlijk in de combinatie van bestaande elementen die jij kan verbinden zodat bestaande dingen in een nieuw daglicht komen te staan. Als een publiek een oud probleem ineens op een nieuwe, creatieve manier kan bekijken, dan ontstaat er spontaan een golf van enthousiasme waarop je kan surfen om mensen aan te zetten tot actie.

 

En daar was het toch allemaal om te doen uiteindelijk?

 

Wil je leren hoe jij mensen kan aanzetten tot actie? Kom dan naar ons bootcamp.

Inspiring Speech