Is jouw bedrijf of jouw idee 71 miljard waard? Of vind je dat een waanzinnig bedrag om zelfs nog maar over te fantaseren? Nochtans is dat wat Disney onlangs betaalde voor de overname van 21stCentury Fox. En wat was het dan dat Disney zoveel geld op tafel deed leggen? Wel, 21st Century Fox maakt verhalen, maar verhalen trekken mensen aan en dat is natuurlijk heel wat waard. Maar wat is die wetenschap waard voor jou? Heel veel, zoals je kan je leren in dit artikel.
De cataloog van series en films die 21st Century Fox heeft geproduceerd (en gekocht) de afgelopen eeuw is natuurlijk indrukwekkend. Van The Simpsons tot Star Wars, met daartussen een pak superhelden, daarmee kan je inderdaad publiek trekken. Maar net zoals entertainment met verhalen werkt als publiekstrekker, kan ook een goed businessverhaal mensen aantrekken. Hoe werkt dat? Begin alvast met eens goed na te denken over deze drie tips met betrekking tot jouw idee of product.
-
Meer klanten door een verhaal dat duidelijk maakt wie jij bent
Elke relatie, zakelijk of persoonlijk, is gebaseerd op vertrouwen. We vormen een beeld van onze gesprekspartner en toetsen dit af aan onze eigen waarden en normen om te bepalen of we deze persoon geloven en verder met hem of haar in interactie willen blijven. Wanneer je uiteindelijk beslist om iemand jouw vertrouwen te schenken, dan is dat waarschijnlijk omdat je denkt te weten dat de ander jou kan helpen bij het oplossen van een probleem dat jij hebt. En wie vertrouwen we in zo’n opdracht? Inderdaad: iemand van wie we op zijn minst de indruk hebben dat zij of hij ons begrijpt. Alleszins moet het een persoon zijn die heel goed weet waar ons probleem ligt. Kortom, we moeten weten dat we te maken hebben met een mens die onze pijn snapt en kan verhelpen. Om potentiële klanten of partners zover te brengen moet je dus in een verhaal ook laten zien wie jij bent, waarom jij doet wat je doet en hoe jij misschien gelijkaardige problemen in het verleden hebt opgelost, al dan niet voor jezelf. Pas dan kan er een basis van vertrouwen zijn.
Wil jij dit ook leren voor je eigen business? Klik dan hier!
2. Meer klanten door een verhaal met een unieke belofte
Om de aandacht van het publiek te krijgen, moet je in een fictieverhaal altijd een bijzonder element steken: een belofte. Dat betekent dat je aan het publiek duidelijk maakt wat zij in zo’n verhaal gaan ontdekken of leren. Het kan zijn dat die belofte heel simpel is: aan het eind vinden we de dader, of vindt het meisje haar geliefde terug en trouwen ze, of de held vindt zijn vrienden of familie terug. Het mooie aan dit mechanisme is dat het een publiek bezighoudt tot het einde van het verhaal. En zo is het ook met potentiële klanten, beste lezer. Ook zij zijn op zoek naar de belofte dat ze iets zullen krijgen waar ze al lang op zitten te wachten. De vraag is dan ook: wat kan jij je klanten beloven dat je ook daadwerkelijk kan inlossen, zodat ze niet teleurgesteld zijn nadien?! En bijkomend kan je ook nadenken over hoe uniek de belofte is die jij maakt tegenover wat je concurrenten beloven.
3. Meer klanten door een verhaal dat blijft hangen
Goede verhalen blijven hangen, sterker zelfs: ze worden ook verder verteld. Grote kaskrakers, bestsellers of hits, worden niet gemaakt door geweldige reclamecampagnes, maar doordat fans aan mekaar doorvertellen waarom een boek, film of liedje zo goed is. Een heel goed voorbeeld hiervan was een 5-tal jaar geleden nog het succes van 50 tinten grijs. En zo kan het ook gaan in een zakelijk kader. Wat mensen vertellen over jou, je idee of je product is van groot belang, omdat ze op die manier ambassadeurs kunnen worden van jouw zaak. Levende reclame. Als je er geen aandacht voor hebt, dan krijg je misschien wel negatieve publiciteit zonder dat je het weet… Maar een enthousiaste klant, brengt er altijd nieuwe mee. Je kan haar of hem dus best goed uitleggen wat ze verder mogen of moeten vertellen. Bovendien kom je ook soms op plekken waar er misschien geen potentieel publiek voor jou zit, maar kennen de mensen die je verhaal op dat moment horen wel anderen die geholpen zouden kunnen worden door jouw idee, product of dienst. Als ze het dan goed kunnen navertellen dan heb jij weer een publiciteitscampagne uitgespaard! Denk dus goed na over wat je wil dat mensen verder vertellen over jou.
Wil je leren hoe je een goed businessverhaal maakt, kom dan naar onze workshop Visual Storytelling in Business.