Onlangs mocht ik een bedrijfsleider coachen die met vier diploma’s aan de muur zonder twijfel kon doorgaan voor een specialist, ja zelfs een autoriteit, in zijn vakgebied. Maar toen ik hem vroeg: “Stel jezelf eens voor zoals je dat voor een publiek zou doen”, werd hij schaamrood tot achter zijn oren en antwoordde zacht, “moet dat echt?” Ja, dat moest. Als je wil dat je boodschap impact heeft, dan moet je er namelijk zelf ook 100% achter gaan staan. Je kan je niet verschuilen achter cijfermateriaal of uitgebreide studies. Het meest doorslaggevende argument is namelijk: jijzelf. Hoe pak je dat aan?
U hebt het waarschijnlijk ook al eens meegemaakt; een spreker die zijn/haar verhaal begint met de boodschap: “Ik zal het kort houden”. Dat is een heel goed voorbeeld van hoe het niet moet. Het is alsof de spreker zich op voorhand excuseert voor de ruimte die zij of hij inneemt. Wees dus gerust, als je verlegen wordt wanneer het over jezelf gaat, ben je niet alleen. Wanneer we mensen trainen om voor publiek te spreken, is het één van de meest voorkomende vragen: “Moet ik mezelf voorstellen?” Wel, ja! Jezelf niet voorstellen is namelijk een heel slecht signaal. Het geeft aan dat je een gebrek aan vertrouwen hebt in jezelf of in de rechtmatigheid van jouw eigen visie of inbreng over jouw onderwerp. Maar wat moeten mensen echt weten over jou om te blijven luisteren?
Ze zijn alvast niet geïnteresseerd in status. Als je begint te zwaaien met titels, diploma’s of posities, is het effect vaak negatief. Mensen zijn in de eerste plaats geïnteresseerd in andere mensen. (Behalve de naar schatting 5% ziekelijke narcisten die rondlopen op de aardbol natuurlijk). Wat mensen daarom in de eerste plaats willen weten van een spreker is waarom hij of zij komt vertellen over dit bepaalde onderwerp. Hier zijn alvast een paar hulpmiddelen.
-
Presenteer jezelf met een introductietekst
Een publiek is geen anonieme en bewegingsloze massa. Vanaf het moment dat ze hun aandacht geven, willen ze ook weten wat ze kunnen verwachten. Het is daarom van het grootste belang dat ze met de juiste verwachtingen beginnen. Al te vaak hoor je sprekers introduceren met een soort beknopt CV, maar wordt er weinig gezegd over de inhoud. In andere gevallen wordt er over de inhoud van het vervolg gesproken, maar wordt er teveel op voorhand prijsgegeven of maait de presentator het gras op een andere manier van voor de voeten van de spreker. Het veiligste is daarom om zelf op voorhand goed af te spreken op welke manier je ingeleid wordt. Zelf heb ik een standaard tekstje achter de hand dat ik afhankelijk van de samenstelling van het publiek aan kan passen. Daarin geef ik mee wat de titel is van mijn verhaal en wat de mensen in de zaal mogen weten over mij om te snappen waarom ik recht van spreken heb.
-
Presenteer jezelf aan de hand van een typerende anecdote.
Je doet wat je doet omwille van een bepaalde reden. Er is iets dat je motiveert om ’s ochtends op te staan en aan je werk te beginnen. Misschien denk je nu: “Inderdaad! Geld verdienen is mijn motivatie.” Als dat het enige is, moet je misschien op zoek naar ander werk. Want geld mag je dan soms wakker houden, als het de enige reden is waarom jij je lijf ’s morgens uit bed tilt, geef ik je nog een paar maanden tot je volgende burn out. Voor het publiek is het helemaal een afknapper. Als zij nog maar vermoeden dat je hen alleen aandacht geeft voor de financiële beloning, zakt je geloofwaardigheid onder nul. Nee, er is iets dat jou typeert en dat ook te maken heeft met je interesse in het onderwerp dat je brengt. Vertel daar een anecdote over. Zo trainden we ooit een veiligheidsadviseur die op basis van deze tip zijn lezingen begon met een foto van zijn kinderen, en de boodschap: “Al mijn inspanningen om een ongevalvrije werkomgeving te creëren doe ik voor deze mensen, mijn kinderen. Omdat ik zeker wil zijn dat ik hen ’s avonds levend en wel terug zie.” Veel persoonlijker kon het niet worden en het publiek hing meteen aan zijn lippen.
-
Presenteer jezelf aan je publiek als één van hen
Als je voor een publiek het woord mag nemen, is het waarschijnlijk omdat jij een probleem waar zij mee zitten kan oplossen. Een andere mogelijkheid is dat zij een probleem voor jou kunnen oplossen. In beide gevallen is het van het grootste belang dat ze jou erkennen als één van hen. De beste manier om dat te doen is door te vertellen wat jouw eigen ervaring is met het probleem waarover je het wil hebben met hen. En ook daar is de stelregel weer: hoe persoonlijker, hoe beter. De kans is groot dat jij ooit op het punt stond, waar zij nu staan. Dat je bent gaan zoeken naar de oplossing van het probleem omdat je er zelf mee geconfronteerd werd. Dat verhaal kan hen meteen inspireren om ook zelf stappen te ondernemen. En laat dit nu juist het opperste zijn wat je kan bereiken als spreker!
Wil je te weten komen hoe jij de impact van je boodschap kan vergroten? Kom dan naar ons bootcamp voor sprekers op 22, 23, 24 augustus!