Hoe maak je een presentatie met resultaat

Onlangs kwam een bedrijfsleider naar één van onze cursussen met een duidelijke frustratie: “Wanneer ik uitleg aan mijn klanten wat mijn bedrijf doet, snappen ze het precies niet. Aan het einde van mijn presentatie lijken ze niet te begrijpen waarom ze best met ons in zee gaan.” Twee dagen lager kreeg deze man van één van de andere deelnemers te horen: “Nu snap ik eindelijk wat jullie doen!” Wat was er gebeurd? Hij maakte drie fundamentele fouten. Hieronder lees je hoe je die kan vermijden.

 

Wanneer je een technisch gecompliceerd product laat uitleggen door iemand die het zelf gemaakt heeft, dan is de kans groot dat die persoon verloren loopt in zijn/haar uitleg. Dat is precies wat er gebeurde met de bedrijfsleider uit ons verhaal. Een paar negatieve ervaringen bij het presenteren van zijn technisch ingewikkelde product hadden bovendien zijn zelfvertrouwen én zijn vertrouwen in zijn product helemaal gekelderd. Nochtans had hij hard gewerkt aan een marktstudie om iets te maken waar werkelijk behoefte aan was! Toen we van dichtbij bekeken wat er gebeurde, bleek zijn presentatie de mist in te gaan door drie basisfouten.

 

  • Teveel kennis!

 

Het lijkt bizar, maar je kan echt wel teveel weten om een heldere presentatie te kunnen maken. De vloek van de kennis kan ervoor zorgen dat je door het bos de bomen niet meer ziet. In dit geval had onze bedrijfsleider zijn product, een ICT-toepassing in de marketing, van a tot z mee opgebouwd en was hij al bijna 30 jaar aan de slag met zijn bedrijf. Dat had 2 gevolgen. Ten eerste: een heleboel keuzes die gemaakt waren bij het ontwerpen van het product, waren een gevolg van ervaring en vakkennis. Op die manier konden fouten uit het verleden netjes vermeden worden, maar je vertrekt natuurlijk niet van nul. Integendeel: eigenlijk is je product het resultaat van een hoop vooronderstellingen die je publiek niet kent. Ze weten dus eigenlijk niet van waar je start. Ten tweede heb je als maker/producent ook vaak de neiging om van naaldje tot draadje uit te leggen hoe en waarom iets tot stand gekomen is. Op den duur weet het publiek dan niet meer wat ze moeten onthouden en wat niet!

 

  • Teveel spierballen

 

Wanneer je iets voorstelt waar je lang aan gewerkt hebt, dan moet je goed uitkijken dat je niet verblind wordt door je eigen idee. Voor je het weet, ben je immers verliefd op je eigen idee en wil je vooral aan iedereen duidelijk maken hoe geniaal of mooi het wel is. Het zorgt ervoor dat je alleen de voordelen ziet en vertelt. Je gaat ervan uit dat jouw idee zo mooi en overtuigend is dat het zichzelf wel zal verkopen als je het maar in het juiste licht zet. Helaas is dat niet waar. Een publiek, eender welk publiek, is geen passieve massa. Ze komen naar jou luisteren om er zelf ook iets mee te kunnen doen. En dus moet jij hen vooral duidelijk maken hoe jouw idee hun leven zal verbeteren. Niet gewoon omdat het een goed idee is, maar omdat jij hebt nagedacht over hoe hun leven er uitziet zonder dat idee! Dat wil dus zeggen dat je bij het maken van je verhaal best vertrekt van een grondige denkoefening over het publiek waar je voor aan het werken bent. Ze zitten met een probleem dat jij kan oplossen. Hoe preciezer je dat probleem kan beschrijven, hoe enthousiaster ze zullen reageren.

Wil je dit ook leren?

  • Geen duidelijke oproep tot actie

 

Een publiek is dus niet dom of achterlijk. Ze willen alleen graag weten hoe jouw idee of je product hun leven kan verbeteren. Als ze dat weten, dan rest alleen nog de vraag: wat kunnen we doen om eraan te beginnen? Ze willen dat vernemen van jou! Aarzel dus niet om aan het einde van je verhaal een duidelijke oproep te doen naar actie. Geef je publiek mee wat ze kunnen doen om al meteen te beginnen met het oplossen van hun probleem. Op die manier kan je ook makkelijk zelf meten wat de impact is van je verhaal. Als jij je publiek uitnodigt om verder te praten of vragen te stellen, of je maant hen aan om je website te bezoeken en te registreren, dan kom je snel te weten of ze je uitleg gesnapt hebben én of ze nuttige contacten zijn!

 

Is jouw verhaal ook aan een grondige verbouwing toe, kom dan naar ons volgende Bootcamp voor sprekers op 28, 29,30 November in Antwerpen.

Inspiring Speech