Hoe humor je meer impact geeft

Dat lachen gezond is, weten we al langer. Maar wist je dat mensen die veel lachen ook slimmer zijn? Raar, denk je? Neurologisch onderzoek heeft uitgewezen dat lachen stoffen vrij maakt die ervoor zorgen dat je sneller nieuwe informatie opslaat. Lachen zet een turbo op je leerproces! De grote vraag is dan natuurlijk: hoe krijg je mensen aan het lachen. Hieronder 3 essentiële tips om humor te laten werken voor jou, ook als je geen geboren comedian bent!

Mijn beroep is al 30 jaar om dingen te bedenken die mensen aan het lachen brengen. En ik ontdekte al heel vroeg in mijn carrière als comedyschrijver de impact daarvan. In een sketch voor een consumentenprogramma beschreef ik een absurd gesprek van een klantendienst bij een toenmalige grote keukeninstallateur met een ontevreden klant. Toen het uitgezonden werd, maakt de sketch heel wat reacties los (dit was lang voor het internet bestond), want er waren heel wat ontevreden klanten. Uiteindelijk ging de keukenbouwer 2 dagen na de uitzending failliet. Conclusie: als je het minkpunt wordt van grappen dan heb je als ondernemer een probleem. Maar je kan humor ook in je voordeel gebruiken. Dat is ook de reden waarom er tegenwoordig zoveel grappige reclamefilmpjes zijn. Die onthou je gewoon beter! Humor werkt dus! Ik geef je hieronder alvast drie dingen waar je rekening mee kan houden als je zelf humor wil maken.

 

  • Humor houdt rekening met de context

 

Als je een idee aan de man wil brengen, of een product, dan ben je niet bezig met een stand up show. Ten eerste sta je niet in een zaal voor een betalend publiek. De mensen met wie je praat, hebben je dus ook niet betaald om grappen te horen. Ze verwachten het met andere woorden misschien niet. Het is dus belangrijk dat je een kader creëert waarin het duidelijk is dat je een grap vertelt. Klassiek voorbeeld hier is de techniek die heel wat marktkramers gebruiken wanneer ze producten zoals wonderzeep voor brilglazen of supersponsen voor pannen demonstreren. Ze gebruiken bij voorkeur -al dan niet gelogen- verhalen uit hun eigen leven om de aandacht te trekken van voorbijgangers. Je hoort ze dan praten over hun gesukkel met een beduimelde bril of een pannetje dat je niet schoonkrijgt nadat je er een schnitzel mee gebakken hebt. Zoiets maakt de verteller herkenbaar en creëert dus een kader waarbij de mensen weten: we mogen hiermee lachen, want de verteller is zelf niet alwetend. Eigenlijk is het zelfs een beetje een sukkel, zoals wij allemaal.

 

  • Humor gaat niet over uitlachen

 

Lachen in vergaderingen of op de werkvloer is meer uitzondering dan regel. Ook al omdat mensen bang zijn dat anderen het gevoel zouden krijgen dat ze uitgelachen worden. Vermits hierboven staat dat een echt geestige verteller altijd begint met zichzelf uit te lachen, ruim je de vrees van je professionele publiek om uitgelachen te worden al voor een groot stuk op wanneer je die regel respecteert. Daarnaast kan humor ook best wel scherp zijn, zonder dat je mensen persoonlijk begint te hekelen. Dat doe je door te focussen op ideeën en niet op de bedenkers ervan, of op situaties en niet op de mensen die erin zitten. Humor gaat in essentie over verwonderd kijken naar de wereld en proberen te snappen wat soms niet te snappen is. Als je vertrekt vanuit die verwondering, zal het veel minder nodig zijn om de lach uit te lokken door te wijzen op iemands manier van praten, uiterlijke kenmerken, of wat dan ook. En als je kritiek geestig wil verpakken, focus dan op de inhoud of het resultaat en niet op de persoon.

Wil jij hier meer over leren? Klik hier!

 

  • Humor gaat ook over luisteren

 

Wanneer ik comedyworkshops geef, hoor ik heel vaak dat mensen bewonderen hoe “gevat” en “snel” stand up comedians kunnen reageren. Ik kan je geruststellen: voor ze zover zijn, hebben professionals ook honderden, ja soms duizenden keren, de bal misgeslagen. Professionele comedians vullen bij elk nieuw optreden hun rugzak met reacties van het publiek en de mogelijke replieken erop. Daar word je dus zelden mee geboren, dat leer je onderweg. Anderzijds maakt die vraag van de deelnemers aan mijn workshop ook wel duidelijk wat mensen verwachten van iemand die “geestig” is, namelijk dat hij of zij vaak een antwoord klaar heeft op onverwachte vragen. Dat wil zeggen dat mensen graag willen meedoen als er gelachen wordt. Daarom moet je ook goed leren luisteren naar je publiek en hun vragen of verwachtingen ook durven gebruiken als uitgangspunt voor wat je wil vertellen. En dat je niet bang moet zijn om een gesprek met hen aan te gaan. Natuurlijk is er een kans dat je de bal misslaat met een antwoord. Maar dan weet je gewoonlijk ook meteen wat je de volgende keer wél kan zeggen.

Wil je leren om je boodschap met humor te brengen, dan kan je dat leren in ons bootcamp.

Of kom naar een onze nieuwe workshop: Verkopen met humor.

 

Inspiring Speech