Wanneer u denkt aan eindejaarsrecepties, dan doemen misschien beelden voor u op van een geforceerd gemoedelijk sfeertje met lauwe hapjes, dito drank en een overbodig praatje van een teamleider, manager of directeur. Feestspeeches, of het nu is ter gelegenheid van een huwelijk, een verjaardag of in een professioneel kader, zijn zelden memorabel laat staan inspirerend. Nochtans kan het ook anders! Bijvoorbeeld: een belangrijk keerpunt als een nieuw jaar is een uitstekende gelegenheid om het vuur weer aan de lont te steken in je team of bij je collega’s. Hier krijg je alvast 4 supertips om binnenkort inspirerende toasts uit te brengen of feestspeeches te geven.
Wanneer mensen de opdracht krijgen om bij een feestelijke gelegenheid het woord te nemen voor hun collega’s of medewerkers, dan slaat de schrik hen wel eens om het hart. Ze willen namelijk vooral niks verkeerd zeggen. Dat is begrijpelijk, want plots moeten ze iets komen vertellen buiten het kader van hun professionele kennis en vooral buiten het kader van hun werkgerelateerde relaties. Ze zien mekaar met andere woorden ineens als mensen in de ogen. De refleks is om dan te vervallen in nietszeggende formaliteiten, iedereen uitgebreid te bedanken voor zijn/haar inzet, voor de goede sfeer, voor de resultaten, voor wat dan ook. Als er maar niks betekenisvol wordt gezegd.
Hoe vermijd je vervelende feestspeeches in 4 stappen?
Meer dan ooit is zo’n feestspeech echter de gelegenheid om een betekenisvol verhaal mee te geven. Om de aanwezigen gespreksstof te geven voor de rest van de avond, of -waarom niet- voor de rest van de week of het jaar! Dat kan je doen door een eenvoudig stappenplan toe te passen.
Stap 1 voor een goede feestspeech: maak een duidelijke opening!
Begin met een duidelijk thema neer te zetten. Laat je publiek weten waarover je het wil hebben. Dat doe je niet door gortdroog het onderwerp aan te kondigen als in: “Beste mensen, vandaag wil ik het met jullie hebben over de resultaten.” Nee, kies ervoor om hen nieuwsgierig te maken rond dit onderwerp door het bijvoorbeeld in te kleden als een dilemma. “Beste mensen, soms vraag ik me af hoe wij resultaten zullen kunnen blijven neerzetten terwijl we voortdurend moeten blijven veranderen.” Je kan de openingsvraag-of dilemma ook meteen laten volgen door een concrete anecdote die er een duidelijk voorbeeld van is. Wanneer je een redevoering houdt voor een collega kan je op dit punt starten met een kenmerkende anecdote over hem of haar, of vertellen hoe jouw eerste ontmoeting verliep met deze collega bijvoorbeeld.
Stap 2 doe afstand van je hiërarchische positie in een goede feestspeech
In ieder geval moet je aan het begin van zo’n gelegenheidsspeech ook jezelf durven relativeren als spreker. Een kort verhaal dat schetst hoe jijzelf al eens de bal hebt misgeslagen bij het zoeken naar een antwoord op het centrale dilemma, kan hier al zeer nuttig zijn. Een andere manier is: vertellen over een nieuwe verrassende ontdekking, of een nieuwsfeit bekijken vanuit je gezamelijke professionele kader. Belangrijk is dat je dit niet doet vanuit een oordeel, maar vanuit een zekere verwondering. Je bereikt niks door met je kennis, je status of je macht uit te pakken op zo’n gelegenheid. Want mensen luisteren alleen maar naar andere mensen als ze er zich mee kunnen vereenzelvigen. Als ze er zich met andere woorden op de één of andere manier in herkennen.
Wil je hier meer over weten? Klik hier!
Stap 3 In een goede feestspeech kijk je naar de toekomst
Mensen verwachten over het algemeen twee dingen van een spreker (of van een leidersfiguur). Ten eerste willen ze dat hij of zij hen uitlegt hoe de wereld waar ze samen in leven en werken eigenlijk echt in mekaar zit. Een spreker brengt dus helderheid waar de dingen troebel zijn, duidelijkheid waar onduidelijkheid heerst. Het tweede verlangen van het publiek, is een logisch gevolg van het eerste. Eens ze weten hoe hun wereld in mekaar zit, willen ze namelijk dolgraag weten hoe die wereld zal evolueren. Ze verlangen met andere woorden naar een perspectief. Dat moet niet persé een goednieuwsshow zijn. Het mag een verhaal zijn waarin een hele hoop problemen de revue passeren, als er uiteindelijk maar een oplossing voor is, of tenminste het begin ervan!
Stap 4 Een goede feestspeech brengt mensen in actie
Ik herhaal het vaak tijdens mijn trainingen: het publiek is je speelkameraad. Ze willen niks liever dan zelf iets doen met de dingen die een spreker vertelt. Het is daarom niet verkeerd om je toehoorders een opdracht te geven. Op die manier kan je hen actief betrekken bij je verhaal. Je kan het eenvoudig doen: door een heel simpele vraag te stellen bijvoorbeeld en te wachten op een antwoord. Maar je kan hen ook een spelletje laten spelen met jou als spelleider. Of je kan hen een vraag meegeven waarover ze onder elkaar kunnen beginnen praten tijdens de receptie die volgt op je speech en zo heeft iedereen meteen een aanknopingspunt nadien, zowel jij als spreker als je collega’s of medewerkers!
Wil je meer weten? Kom dan naar ons vernieuwd bootcamp op 26 en 27 maart 2020!