3 supertips voor meer overtuigingskracht!
Voel jij aan het begin van het nieuwe decennium ook de behoefte om het roer helemaal om te gooien? Om nu eens eindelijk werk te maken van die drastische veranderingen waar je klanten om vragen? Om die nieuwe producten in de markt te zetten waar jij al zolang van droomt? Kortom: voel jij aan het begin van het nieuwe decennium de behoefte om te veranderen? Dan is je volgende gedachte wellicht: hoe krijg ik mijn partners, collega’s of medewerkers overtuigd? Hier zijn alvast drie supertips om je overtuigingskracht te vergroten.
Wanneer je een nieuw plan, strategie of visie aan een groep mensen voorlegt, dan is de eerste vraag die je krijgt wellicht: “Waarom?” Maar de tijd dat je daarop gewoon kon antwoorden: “daarom”, is al lang voorbij. Je eigen positie, status of prestaties uit het verleden volstaan al lang niet meer om mensen te overtuigen. We leven in een tijd waarin mensen in een mum van tijd informatie kunnen checken via hun smartphone en daar ook makkelijk alternatieve ideeën kunnen vinden. Dat is in extremis zo bij de generatie van de digital natives, maar meer en meer oudere generaties nemen hun gedrag over en trekken argumenten die in jouw ogen doorslaggevend zijn, dus graag in twijfel. Wat kan je daaraan doen? Wel: je verhaal goed voorbereiden aan de hand van deze tips is alvast een eerste belangrijke stap.
Overtuigingstip 1) Visie is mooi, maar wees concreet!
Om mensen te overtuigen moeten ze begrijpen waarom één optie beter is dan een andere. Autoriteit is geen argument meer. De afgelopen jaren heb ik heel wat ondernemers en bedrijfsleiders ontmoet die de visie van Simon Sinek beamen: “Start with why”. Maar dan hoor ik hen de “why” vertalen in cijfers of materiële targets. Dat is natuurlijk niet wat Sinek daarmee bedoelt. Het probleem is natuurlijk dat de “why” van een bedrijf iets heel anders is dan de “why” van de medewerkers of de klanten. Om die in lijn te brengen met elkaar moet je dus de “why” heel concreet maken. Je moet het vertalen naar herkenbare situaties, zodat je publiek zich meteen kan voorstellen wat de impact van een nieuwe visie kan zijn in hun werk, maar ook in hun leven. Een goede vraag die je jezelf kan stellen om dit concreet te maken is bijvoorbeeld: wat wil ik/mijn bedrijf/mijn team eigenlijk betekenen voor onze klanten? Welke impact willen we hebben?
Overtuigingstip 2) Geen enkele oplossing is onfeilbaar!
Een nieuwe visie, plan of strategie is gewoonlijk een reactie op een probleem of een veranderde situatie. Maar dikwijls vertellen teamleiders erover alsof ze ineens bezocht werden door een goddelijke ingeving. Alsof hun ideeën uit het niets tevoorschijn komen. Dat doen ze niet en bovendien gaat een publiek het idee dat ze voorgeschoteld krijgen meteen ook toetsen aan de realiteit, zoals je hierboven al kon lezen. Dat wil zeggen dat ze snel op bedenkingen zullen stoten, potentiële nieuwe problemen. Daarom vertel je best ook over de zoektocht die heeft geleid tot het nieuwe idee. Die zoektocht was waarschijnlijk een hobbelig parcours, waarin je via trial en error (vooral veel error) hebt kunnen vaststellen wat de beste weg was. Deel dat allemaal! Het maakt je menselijker en bovendien zal je publiek ook kunnen vaststellen dat enkele van de “ja, maar”-argumenten waar zij aan denken ook al in jouw verhaal voorkomen en dat je ze dus al hebt opgelost voor hen.
Overtuigingstip 3) Deel het grote doel.
Niemand komt ’s ochtends zijn bed uit met als enige motivatie:” ik ga vandaag eens ferm veel geld verdienen.” Dat hou je niet vol. Mensen halen hun motivatie niet alleen uit de vraag waarom ze iets doen, maar ook uit het antwoord op de vraag: “waar leidt het naartoe”. Dat is inderdaad iets anders de vraag “waarom”. Als de “waarom” een vraag is naar de drijfveer, is “waar naartoe” de vraag naar de doelstelling. Een bedrijf kan bijvoorbeeld als doelstelling hebben om te groeien naar een bepaald omzetcijfer, maar daar gaan medewerkers of partners waarschijnlijk hun slaap niet voor laten. De vraag waarop ze een antwoord willen is: “Wat willen we eigenlijk bereiken met die groei?” Ook dat moet concreet zijn. Niet alleen in cijfers, maar vooral in beelden en situaties. Hoe willen we dat het bedrijf eruitziet binnen 10 of 20 jaar? Welke soort projecten willen we doen? Welke klanten? Wat willen we betekenen voor die klanten? En wat is de rol van je team daarin concreet, in de dagelijkse praktijk?
Zoek je duidelijkheid over jouw businessverhaal? Kom het dan maken tijdens onze cursus Visual Storytelling in Business of tijdens ons Bootcamp voor sprekers.