Het lijkt wel of iedereen sinds de start van de coronaquarantaine nu al 2 maanden voor zijn webcam woont. Mooi zo: nu iedereen het online vergaderen, brainstormen, lesgeven en shoppen heeft ontdekt, worden we overspoeld door sprekende hoofden op onze computer. Maar wees eens eerlijk, hoeveel heb jij écht onthouden van al die (gratis) informatie? Inderdaad, van de tsunami van webinars, podcasts en videocasts is er niet veel dat blijft plakken. Laat staan dat er iets tussen zat dat je leven meteen een andere wending gaf. Of nog erger: het wordt misschien allemaal één grote brij. Hoe zorg je ervoor dat jouw presentatie of businessverhaal eruit springt en wel bijblijft?
Niet alleen de eindeloze parade aan pratende hoofden, zorgt voor verminderde aandacht. Ook de saaie slideshows veroorzaken een nieuwe epidemie: death by powerpoint. Powerpoint heeft al geen geweldige reputatie, maar na de desastreuze presentatie die de Belgische regering gaf i.v.m de exitstrategie van de corona-quarantaine, is het er niet op verbeterd. Premier Wilmès vond dat het een goed idee was om alles wat ze vertelde ook nog eens in gedetailleerde schema’s weer te geven die geprojecteerd werden, met veel tekst erbij. Daardoor ontstonden 2 informatiestromen die de aandacht van het publiek opeisten en die ervoor zorgden dat iedereen er voor zichzelf de hoofdpunten uithaalde. In ieder geval werd het door dit voorbeeld voor iedereen duidelijk: informatie wordt niet helderder door ze ook nog eens op slides te zetten. Het probleem is niet in de eerste plaats de techniek of het medium, maar vooral wàt je vertelt. En de juiste beelden kunnen je daarbij echt helpen. Hoe pak je dat dan aan?
Impacttip 1) Maak een duidelijk verhaal
Zorgen dat mensen je verhaal kunnen onthouden, is er ook voor zorgen dat ze het zelf kunnen verder vertellen. Dat wil zeggen dat je hen ook een duidelijk afgelijnd verhaal meegeeft. Maar waar moet zo’n verhaal dan over gaan? Wel, elk goed verhaal begint met een probleem dat het publiek opgelost wil zien. Soms is dat een probleem dat ze goed kennen. Maar je kan ook een probleem aanbrengen waar ze zich nog niet bewust van zijn. Of als je echt veel vertrouwen hebt, kan je mensen ook een probleem laten ervaren dat ze nog niet kennen. Dit is meteen het vertrekpunt van het basisschema voor je verhaal dat je kan samenvatten als AIA: aandacht, interesse, actie. Dat zijn de drie fases die je doorloopt met het publiek en die ervoor zorgen dat ze blijven luisteren. Sla je deze eerste stap al meteen over, dan gaan mensen er hun eigen boodschap uit distilleren en wordt jouw verhaal een soort chinees fluisterspel waarbij iemand aan het begin zegt: “de boodschap is: blijf voorzichtig”, en die er na 10 keren verder vertellen uitkomt als “blijf vooraan doorzichtig.”
WIL JIJ HIER MEER OVER LEREN? KLIK HIER!
Impacttip 2) Zet je verhaal om in beelden
Een goed verhaal gaat niet over ideeën, maar over mensen die dingen doen. Om mensen echt te laten meeleven en blijvend geïnteresseerd te houden, moet je er namelijk voor zorgen dat het publiek ook zonder illustraties je woorden kan omzetten in beelden in hun hoofd. En dat gebeurt bij uitstek als je het in je verhaal hebt over mensen die dingen doen. Uit de acties die je verhaal leven geven, volgen reacties die op hun beurt ook weer gevolgen hebben. Zo wordt je verhaal een lange ketting van acties en reacties die leiden naar de oplossing van het centrale probleem. Die acties kan je dan ook makkelijk omzetten in beelden. Ideeën of concepten zijn dikwijls moeilijk te tekenen, maar de dingen die mensen doen om die zaken uit te voeren kan je wél tekenen.
Impacttip 3) Maak een storyboard
De volgende fase is om elke etappe van je verhaal, elke belangrijke actie, echt te tekenen op een kladblaadje. Pak 1 blaadje voor elke actie. En maak de tekening vooral niet te ingewikkeld. Een stokmannetje waar jij zelf wijs uit geraakt en een paar eenvoudige objecten of essentiële decorstukken zijn dikwijls al genoeg om een actie samen te vatten. Je hoeft zeker geen geoefend striptekenaar te worden. Met al die aparte blaadjes kan je nu zelf de ideale chronologie en structuur van je verhaal gaan uittesten door ze als een puzzel in een bepaalde volgorde te leggen.
WIL JIJ HIER MEER OVER LEREN? KLIK HIER!
Belangrijk is dat je aan het einde van dit hele proces het publiek naar huis stuurt met een duidelijke conclusie. Dat kan een actieplan zijn, maar het kan evengoed een vraag zijn waar ze thuis verder over moeten nadenken. Zorg er in elk geval voor dat er 1 duidelijke boodschap is en geen 20 feiten die ze moeten onthouden. En natuurlijk: dat het initiële probleem waar je het over had ook echt opgelost is.
Heb je zin om dit zelf te leren toepassen? Doe dan mee aan onze online masterclass visual storytelling in business tussen 2/6 en 10/6.