Heb jij zomaar budget opzij staan om te beginnen adverteren op Google of sociale media zoals LinkedIn, Facebook, Instagram, etc… Als je fysieke business herleid wordt tot 0, waarschijnlijk niet. Dan heb je namelijk al je reserves nodig om je zaak overeind te houden in de storm. Bovendien moet je die online kanalen ook echt heel goed kennen voor je campagnes daar bruikbare “leads” opleveren. Ik heb de afgelopen maanden ervaren hoe je kan werken met wat deze periode je wel geeft, namelijk: tijd. Want ja, ik heb ook geen honderduizenden euro’s opzij staan om meteen te investeren in grote nieuwe strategieën. Wat heb ik dan wel gedaan?
“Het is wat het is.” De grootste dooddoener allertijden zorgt ervoor dat ondernemers in tijden van opeenvolgende lockdowns en quarantaine soms met de handen in het haar zitten omdat ze hun klanten niet meer kunnen ontvangen. Herken je dat? In Vlaanderen beginnen heel wat ondernemers daardoor nu pas het belang en de draagwijdte van online communicatie in te zien. Maar omdat de omstandigheden iedereen pakken op snelheid, komen veel mensen niet verder dan snel-snel een webshop opzetten en hopen dat hun fysieke klanten die vinden. Nochtans biedt deze periode precies door de toename van online verkeer ook heel wat mogelijkheden om nieuw publiek te vinden voor jouw zaak. Maar hoe lok je ze tot bij jou? In deze blog krijg je 4 essentiële tips voor gratis online marketing!
Gratis online marketingtip 1: Ontdek wat mensen echt van jou willen.
Mensen zijn online in de eerste plaats op zoek naar oplossingen voor problemen die zich heel ad-hoc voordoen. Ze krijgen bijvoorbeeld een opdracht of een vraag waarvoor ze niet, zoals ze gewoon zijn, hulp kunnen vragen aan een collega of een kennis. En dus komen ze met hun probleem terecht op sociale media of op google. Dan is het goed dat je door een slim gebruik van SEO en tags op je website, verschijnt als één van de plekken waar ze een antwoord kunnen vinden voor dat probleem. De snelste manier dan hun aandacht te houden is hen een verhaal te vertellen dat ze herkennen en ook zelf willen beleven! Dat is de reden waarom ik de afgelopen 4 jaar heel wat tijd heb gestoken in een grote verzameling blogposts en video’s, (het zijn er 107 ondertussen) die mensen doorlinken naar onze site. Eén van de meest voorkomende zoekvragen is in ons geval bijvoorbeeld: “hoe begin je een speech”. Elke dag komen er via die eenvoudige deur letterlijk tientallen bezoekers op onze site terecht omdat ze op zoek zijn naar praktische tips. Simpel en efficiënt, want dat is een dankbaar moment om contact te leggen met hen en dus zorg ik er ook altijd voor dat bezoekers aangemoedigd worden om hun gegevens achter te laten of om te chatten met ons.
Wil jij jouw verhaal leren vertellen?
Gratis online marketingtip 2: Geef echte waarde weg aan je netwerk
Marketeers die het erg goed bedoelen, zullen je aanpraten dat je heel aanwezig moet zijn op sociale media zodat mensen je leren kennen. Dat is natuurlijk waar. De vraag is echter: leren de juiste mensen je dan wel kennen? Heb jij zelf al eens nagedacht over wie je ideale klanten zouden zijn en waar je die kan vinden? Ik ben er de afgelopen 2 jaar heel bewust naar op zoek gegaan via verschillende kanalen. Zo heb ik bijvoorbeeld heel bewust mijn netwerk uitgebouwd op LinkedIn door zelf naar profielen te zoeken van mensen die ik zie als ideale klanten voor onze opleidingen. Eens er een connectie is, geef ik die mensen een welkomstcadeau: een e-book vol zeer bruikbare tips. Het is niet zomaar een brochure. De tips hebben ook echt veel waarde en je kan er eigenlijk onmiddellijk mee aan de slag. Slecht voor de business denk je? Nee. Nadien onderhoud ik namelijk dat contact zodat ik rechtstreeks van hen kan horen wat hun noden en behoeftes precies zijn zodat ik daar mijn aanbod op kan afstemmen. Het kost alleen maar tijd, maar ons heeft het de afgelopen 2 jaar 65 grote klanten bijgebracht.
Ben je benieuwd hoe jij dat kan doen?
Gratis online marketingtip 3: Maak van je klanten ook ambassadeurs
Het is niet omdat jouw klanten niet meer tot bij jou kunnen komen, dat ze in rook opgaan. Zorg ervoor dat je het contact met je fans onderhoudt -of ze er nu van het eerste uur bij zijn, of pas recent binnenkwamen. Het feit dat je deze nieuwsbrief krijgt, betekent dat je ooit bij ons bent langs geweest. Voor een kleine of een grote vraag, daar maken we geen onderscheid in. Het is goed dat we je herinneren aan het feit dat we bestaan. Bovendien bieden we in deze nieuwsbrief en op onze site ook regelmatig een forum aan onze klanten, waardoor de fans en de klanten van onze klanten ons ook weer leren kennen. Het moet niet altijd over jezelf gaan, weet je wel! Ook op sociale media is dat een goed principe. Praat over de successen van je klanten en wees hen dankbaar voor wat je hen mocht bijbrengen. En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik leer ook altijd wel wat van mijn klanten. Dat vind ik ook leuk om over te vertellen. Je zal het snel merken: door alleen wat tijd in te investeren, creëer je ambassadeurs!
Wil je weten wie onze ambassadeurs zijn?
Gratis marketingtip 4: Durf nieuwe dingen proberen om jezelf te tonen
De zee van tijd in de eerste lockdown, betekende voor mij in de eerste plaats een heleboel tijd om nieuwe ideeën uit te broeden. (Weliswaar nadat ik eerst uren en dagen verprutst had met frustraties over de beperkingen waarin we moesten werken). Maar eens ik mezelf had toegelaten om eens na te denken over wat nog wel mogelijk was, borrelde een spannend idee op: als we nu eens een inspirerende podcast zouden maken? Het mocht alleen niet zo’n podcast van 13 in een dozijn zijn, waarin mensen snel-snel een slechtgefilmde realityshow van hun eigen dagelijks bestaan tonen. Nee, vermits onze missie “inspireren” is, bedacht ik een heel ander concept: een rustig en diepgaand gesprek met klanten die vertellen over de keerpunten in hun leven. Op 10 minuten had ik al een lijst met 30 interessante gesprekspartners. Genoeg om een heel jaar om de 14 dagen een nieuw inspirerend gesprek mee online te zetten. Dankzij de inzet en de knowhow van onze vaste videopartners bij aapmedia.org gingen we meteen aan de slag. Het eerste gesprek is vorige week online gegaan en leverde ons ondertussen al 4 nieuwe klanten op. Gewoon door het slim en kosteloos te delen op sociale media!
Nieuwsgierig naar onze podcast?
De lockdown kan voor jou ook een zegen zijn. Gebruik wat je hebt en als we je kunnen helpen om jouw verhaal te vertellen, laat het ons dan weten!