Hoe maak je een succesvolle elevatorpitch?

Als je dit leest, dan heb je waarschijnlijk een uitnodiging gekregen om jezelf of je zaak kort te komen voorstellen -als het al zo beleefd geformuleerd was. Of je hebt geen uitnodiging gekregen, maar je ziet ineens een opportuniteit om 1 minuut of zelfs 30 seconden indruk te maken op mensen die je zouden kunnen helpen. Maar hoe krijg je de informatie die je wil geven in die korte tijd geformuleerd? Ik geef je graag drie elementaire stappen om met jouw elevatorpitch recht in de roos te schieten.

Misschien heb je op het internet al een paar van de duizenden “instructiefilmpjes” gevonden die je goede raad beloven om jouw elevatorpitch te creëren. Spijtig dat die filmpjes zo lang duren, niet? Hoe tegenstrijdig is dat eigenlijk? Zo’n elevatorpitch is meer iets van: wham, bam, thank you mam! En dan heeft zo’n expert minstens 20 minuten nodig om het uit te leggen… Het zijn nochtans echt allemaal zeer geloofwaardige deskundigen. Maar laat daar nu net het probleem liggen. In een elevatorpitch gaat het er niet over dat de spreker geloofwaardig overkomt. Een goede pitch is in de eerste plaats het startpunt van een nieuwe relatie: die tussen de spreker en haar/zijn publiek. Cruciaal daarin is wederzijds vertrouwen. Dat bouw je niet in 1 minuut, laat staan in 30 seconden. Maar je kan wel de bouwstenen klaarleggen en ervoor zorgen dat je samen aan de slag kan gaan. Dat doe je door goed na te denken over 3 stappen in je elevatorpitch.

  1. Elevatorpitchtip 1: Trek de aandacht!

Wist je dat de moderne mens in 2020 op 1 dag tijd meer nieuwe informatie te verwerken heeft dan een mens in de middeleeuwen? Nu kan je denken: “waren we maar terug in de middeleeuwen!” Maar zou jij op een paard met een harnas willen rondrijden op zoek naar informatie in plaats van dit comfortabel op je smartphone te lezen? Het gevolg is natuurlijk wel dat jij er vandaag de dag voor moet zorgen dat jij opvalt in die tsunami van informatie die mensen dagelijks te verwerken krijgen. Je eerste opdracht bij het maken van een goede pitch is dus: zorg dat mensen ook effectief luisteren. Hoe doe je dat? Door na te denken over hoe jouw idee hen zal helpen en dat op een originele manier onder de aandacht te brengen. Door een uitdagende vraag te stellen, door een grap te vertellen, door een opmerkelijk feit aan te halen, kortom, door mensen te doen stilstaan en denken: “hé, zo had ik het nog niet bekeken!”

Begin hier jouw succespitch!

  1. Elevatorpitchtip 2: Toon hoe belangrijk jouw idee is!

We denken allemaal dat we HET gat in de markt gevonden hebben! Dat de hele wereld zit te wachten op dit idee! Er is maar 1 probleem: niemand beseft echt dat ze erop zitten te wachten. Dus moet je heel kort kunnen aantonen hoe jouw idee de levens van jouw doelpubliek zou kunnen veranderen. Misschien kan je hen brengen naar de realisatie van een lang gekoesterde droom. Maar hoe ziet die droom er dan uit in hun hoofd? Dat moet je heel precies kunnen verwoorden zodat ze er zichzelf in herkennen en meteen denken: “Hé, zou het echt zo simpel zijn? Ligt de oplossing voor dat probleem waar ik al lang mee worstel en waarvan ik dacht dat het onoverkomelijk was, nu echt zo makkelijk binnen handbereik?”

  1. Elevatorpitchtip 3: Zet aan tot actie!

In een ideale wereld geef je mensen goede argumenten die ze rationeel kunnen overwegen en zeggen ze daarna, totaal overtuigd: “Ja! Ik doe mee!” Maar ik heb slecht nieuws: de ideale wereld bestaat niet. Om de simpele reden dat mensen, en ik bedoel echt ALLE mensen, geen rationele wezens zijn. Rationele argumenten versterken in het beste geval wat we al wisten, in het slechtste geval doen ze ons twijfelen, maar ze overtuigen ons nooit helemaal. Wat ons wel overtuigd zijn ervaringen. Dingen die we kunnen doen, meemaken, voelen, zien, horen. Ideaal zijn het onze eigen ervaringen, maar als het er zijn van mensen die we goed kennen en vertrouwen, dan nemen we dat graag aan. De beste manier om een pitch af te sluiten is dus om mensen aan te zetten tot actie. Ze iets laten doen of tonen, waardoor ze kunnen besluiten: “Hé, deze persoon is mijn vertrouwen waard. Hier wil ik meer over weten.” Want het allerbelangrijkste is dat het gesprek verder gaat NA jouw elevatorpitch!

De afgelopen jaren begeleidde ik meer dan 800 teamleiders en ondernemers bij het maken van hun pitch. Of het nu was voor een BNI-voorstelling, een productpresentatie of een veranderingstraject, ik liet hen met succes een stappenplan doorlopen om van hun pitch het begin van een vertrouwensrelatie te maken. En het goede nieuws is: de cursus staat nu allemaal online. Dus jij kan het thuis en op jouw tempo leren. Je kan het eindresultaat zelfs met mij aftoetsen! 🙂

Begin hier jouw succespitch!

Inspiring Speech