Geloofwaardigheid is niet te koop. Daarom is ze onbetaalbaar. Daaraan moest ik denken toen ik onlangs van youtube een reminder kreeg van mijn allereerste TEDX-speech, nu 7 jaar geleden. Ik bekeek het materiaal en zag dat de speech over de relatie tussen innovatie en gevoel voor humor nog altijd overeind bleef. Sterker zelfs: nog altijd vinden klanten mij door die speech. Wat je aan een publiek belooft moet je ook kunnen waarmaken, of dat nu klanten, potentiële partners, dan wel toevallige voorbijgangers zijn. Hoe omzichtig je daarmee moet omgaan, maakte ik onlangs zelf mee.
“Fake it till you make it!” Je kent vast ook wel van die mensen die dat staan te schreeuwen van de daken bij wijze van goede raad om jouw reputatie te bouwen. Als je iets wil, claim het dan gewoon en je zal het daarna wel waarmaken. Het internet staat vol met coaches en trainers die je met een goedgekozen styling en enthousiaste video’s aanpraten dat zij de oplossing hebben voor een probleem dat jij misschien nog niet kent. Zo werk ik niet. Een heilig principe in de storytelling is immers: een verhaal is een belofte. En wanneer je het publiek een belofte doet, dan moet je die ook waarmaken. Daarom begon ik 7 jaar geleden mijn speechopleidingen pas “spreken als TED” te noemen nadat ik zelf een eerste keer op een TEDX-congres had gesproken. Ondertussen deed ik 4 TEDX-speeches en weet ik dat TED een label is dat zorgvuldig bewaakt wordt en je wordt dus niet “zomaar” aanvaard op een TEDX-congres. Je lezing wordt van voor naar achter onder de loep genomen door een panel van experts die je zeggen wat werkt en wat niet, of wat toegelaten is en wat niet.
Er zijn dan ook een paar collega’s van wie ik weet dat ze het traject goed kennen en zelf doorlopen hebben die met recht en reden die recepten delen. Maar onlangs zag ik de titel “spreken als TED” opduiken bij een collega die ik nog niet had gezien op een TED-event. Na een dubbelcheck die uitwees dat ze inderdaad geen TED-verhaal had verteld, gaf ik in een comment even aan dat je zo’n titel best pas gebruikt wanneer je daadwerkelijk eens de ervaring doorlopen hebt. Dat was blijkbaar een steen in de kikkerpoel. Mijn reactie werd door deze collega breed gedeeld op sociale media met als titel: “heb jij het lef?” En de dame in kwestie repliceerde daarna nog met een video waarin ze zei dat ze helemaal niet pretendeerde iets te weten van “spreken als TED”. Voor haar was het gewoon een titel, een metafoor die iedereen goed kent. Sterker zelfs: ze had het gelijknamige boek uit 2015 wel in huis, maar ze bekende dat ze het niet eens gelezen had.
Dat ze daarmee haar eigen belofte eigenlijk totaal ondergroef, ging blijkbaar aan haar voorbij. Door een verkeerd gekozen belofte, tackelde ze met andere woorden zichzelf totaal. Een reputatie maak je niet door hard van de daken te schreeuwen, maar door goed na te denken over de belofte die je maakt en het verhaal dat je vertelt. Het is geen kwestie van “duwen” om te verkopen. Het is vooral zaak om te inspireren om te verleiden.
Hoe je dat doet, kan je leren in onze cursus: spreken als TED. De keuze is aan jou: laat jij je begeleiden door echte experts of door een roeptoeter?