Hoe eindig je een goede speech?

“Dank jullie wel voor jullie aandacht”, zo eindigen (gelegenheids)sprekers wel eens een presentatie of een speech. Het zinnetje geeft meteen ook prijs dat de spreker in kwestie blij is: dat hij/zij zonder kleerscheuren door de presentatie is geraakt én dat het publiek niet weggelopen is. Nochtans mag je de lat hoger leggen! In deze blog geef ik je 5 manieren om een echt orgelpunt te zetten achter je verhaal.

Net als in het begin van een speech, zijn beleefdheidsformules op het einde geen goed idee. Ik wil je uiteraard niet aanmoedigen om onbeleefd te zijn, maar er is niets zo’n efficiënte conversatie-stopper als een beleefdheidsformule. En uiteindelijk hoort het als spreker je voornaamste doel te zijn: zorgen dat mensen blijven praten over wat jij gezegd hebt. Het liefst van al met jou, maar als mensen in het publiek ook meteen met elkaar in gesprek gaan over wat je vertelde, is dat ook prima! Hoe kan je dat doen?

 

  • Voorzie een Q&A-moment

Kondig al bij het begin aan dat mensen na afloop van je verhaal ook vragen kunnen stellen. Dat brengt het publiek in een andere mindset. Mensen zullen dan actief op zoek gaan naar elementen in je presentatie of je speech waar zij vragen over willen stellen. Je kan ze ook een zetje je in de juiste richting geven, indien je vreest dat er “te moeilijke” vragen zullen komen. In dat geval kan je namelijk zelf de kick-off van de Q&A geven door zelf de eerste vraag te lanceren met de premisse: “Wanneer ik dit verhaal vertel, dan krijg ik van mensen wel eens de vraag….” En dan beantwoord je die meteen ook natuurlijk! Kondig ook aan hoe lang de Q&A zal duren als in: “Ik neem nu nog graag 10 minuten de tijd om op een paar vragen te antwoorden.” Dat geeft mensen die geen vragen hebben ook een comfortabel gevoel. Het beheren van een Q&A is uiteraard een discipline op zich, waar ik wel eens een andere blog over zal maken 😉

Wil je hier meer over leren?

  • Een persoonlijke anecdote

Vaak dient een businessverhaal om mensen te overtuigen van een werkwijze of een product. Dan is het fijn dat je aangeeft dat ook jij niet van in het begin direct overtuigd was. Misschien kan je vertellen over de situatie of het moment waarop het voor jou duidelijk werd dat dit wel de juiste manier was om ermee aan de slag te gaan. Je zegt op zo’n moment niets meer of niets minder dan: “Kijk eens, ik begrijp dat jullie nu nog twijfelen want ik heb ook ooit in jullie schoenen gestaan.” Het maakt je alvast veel toegankelijker nadien, voor mensen die je spontaan willen aanspreken.

  • Nodig mensen uit voor een persoonlijke babbel

Uit het vorige punt volgt ook dat je niet zomaar wegloopt nadat je presentatie gedaan is. Nodig mensen uit voor een gesprek. Zeg er expliciet bij dat je graag feedback krijgt over wat je vertelde en geef ook aan waar ze je kunnen vinden. “Je vindt me straks aan de bar”, meer hebben mensen die echt geïnteresseerd zijn in wat je hebt gezegd niet nodig. Let wel op: het betekent niet dat je zomaar kritiek van jan en alleman hoeft te incasseren. Hou in het feedbackgesprek ook de teugels zelf in handen. Stel mensen heel precieze vragen, zoals: “wat vond je nuttig”, “wat vond je overbodig”, “wat heb je onthouden”, “wat heeft je geraakt”, “wat ontbreekt er volgens jou”. Dat is een veel overzichtelijker gesprek dan van wal steken met de vraag: “Wat vond je ervan”.

 

  • Zet mensen aan tot actie

Uiteindelijk willen mensen aan het einde van een verhaal, zeker in een businesscontext, vooral weten: wat moeten wij hiermee doen? Je kan hen dus op het einde ook meegeven welke eerste stap zij kunnen zetten om de dingen waarover jij vertelde in de praktijk te brengen. Je kan ook veel eenvoudigere acties doen: je contactgegevens weergeven, of een QR-code projecteren en de mensen uitnodigen om die te scannen zodat ze meteen op een landingspagina terechtkomen waar ze iets nuttigs kunnen downloaden of hun gegevens achterlaten. Een spreker die ik onlangs begeleidde deed dit en oogstte zo bij de eerstvolgende lezing meteen 40 nuttige contacten.

 

  • Stel zelf een vraag aan het publiek.

De ultieme vorm van interactie aan het einde van een speech is zelf een vraag lanceren aan het publiek. Zorg ervoor dat het een eenvoudige vraag is, liefst eentje waarop ze met ja of nee kunnen antwoorden. Je kan dan door eenvoudige handopsteking uitmaken wie in de categorie “Ja” zit en wie in “nee” zit. Op basis daarvan kan je een gesprek aangaan met je publiek, hetzij in groep, hetzij individueel, door iemand te vragen naar het waarom van hun voorkeur.  Of je kan mensen uitnodigen om het nadien met jou eens te hebben over hun antwoorden aan de bar.

 

Wil je nog meer leren? Bekijk dan zeker eens onze gratis cursus: spreken met impact.

Inspiring Speech