Hoe maken we kinderen mentaal weerbaar – Aflevering 34

Opvoeden is een leerproces. Niet alleen voor de kinderen, maar zeker ook voor de ouders. Dat ontdekte Nancy Jacqmotte toen ze zelf moeder was geworden. Nochtans stond ze toen al geruime tijd enthousiast voor de klas als leerkracht in het buitengewoon onderwijs. Toen haar eigen zoon in een crisis terechtkwam omwille van een verkeerde studiekeuze, begon ze zich echter serieuze vragen te stellen bij de manier waarop in haar vak naar mensen gekeken wordt. Zeker naar kinderen van wie al snel gezegd wordt dat ze: “Niet beter kunnen”. Ze stelde uiteindelijk zichzelf en haar verwachtingen in vraag en ontwikkelde een heel nieuwe manier om met haar klassen te werken. Met de focus op wat kinderen wél kunnen ipv wat ze nog moeten leren. Want hoe kunnen we wat ze wel kunnen, gebruiken om ze de andere dingen te doen leren? Toen die aanpak zijn vruchten afwierp, besloot ze er ook een boek over te schrijven: “Dromen, denken, durven, doen, dwars door de angst”, is nu een overzichtelijk plan van aanpak voor iedere ouder die met zijn eigen verwachtingen tegenover zijn kind worstelt.

 

 

Heb jij ook een verhaal te vertellen? Begin dan met hier te klikken!

Bekijk ook andere keerpunten!

Audioversies op

 

 

Inspiring Speech