Hoe hou je online publiek bij de les?

Heb jij de afgelopen maanden ook al zoveel uren doorgebracht voor je computer met het bekijken van online presentaties? Dan heb jij je vast ook wel eens afgevraagd waarom je eigenlijk zat te kijken naar de zoveelste saaie slideshow met een presentator die monotoon voorleest wat er op de pancartes staat. Het is duidelijk dat de toename van de online communicatie in deze coronatijden een hoop aanslepende problemen zichtbaar maakt en de slaapverwekkende saaiheid van slideshows is er daar een heel belangrijke van. Nochtans bestaat er een heel eenvoudige remedie voor! In deze blog alvast drie waardevolle tips daarrond.

Gefilmde radio, dat is hoe ik het merendeel van de online presentaties die ik de afgelopen maanden zag, kan samenvatten. Je hoort een presentator die duidelijk de interactie met het publiek mist een ongeïnspireerde slideshow becommentariëren vanuit een rustig bureau. Als spreken voor een live publiek al een moeilijke bezigheid is, dan lijkt spreken voor een online publiek zich echt ver buiten de comfortzone van heel wat sprekers te bevinden. Nochtans kan je het wel boeiend maken als je de volgende drie basisregels in acht neemt.

  1. Online spreken doe je ook voor een levend publiek

Ik weet het: een webcam is een belachelijk klein oogje en kan niet op tegen de energie of de feedback die je krijgt van een levend publiek. Nochtans zit er aan de andere kant van de lijn even goed een groep levende mensen. Ook zij zitten daar alleen op een kantoor of thuis. Dat maakt van jullie eigenlijk een intiem duo. En het voordeel van een live online webinar is dat je communicatie in twee richtingen kan gaan. Zorg er dus op tijd en stond voor dat je het publiek betrekt bij wat je vertelt. Stel hen vragen, spreek hen aan, geef hen af en toe het woord. Er bestaan heel wat goed functionerende toepassingen waarmee je tijdens een online presentatie ook polls of quizzen kan doen, zodat mensen actief aan de slag kunnen met wat je vertelt. Wees daar creatief mee!

  1. Online spreken is live spreken X100

Wanneer je rustig thuis of alleen op kantoor zit, heb je misschien de neiging om de tekst van je presentatie gewoon af te lezen. In de meeste onlineplatformen ben je als spreker immers niet meer zichtbaar zo gauw je een scherm of een presentatie deelt. Nochtans heeft het publiek er echt wel behoefte aan om jou af en toe te zien. Zij zitten per slot van rekening in een omgeving waar er heel wat afleiding is. Alleen al op hun computer hebben ze allerlei programma’s die voor andere impulsen kunnen zorgen, laat staan als er wat gebeurt in hun eigen huiskamer zoals een huilend kind dat voorbijkomt… Zorg er dus voor dat je geen uur aan een stuk gewoon commentaar geeft bij een slideshow. Knip die op in verschillende stukken en verschijn minstens om de 4 à 5 minuten ook zelf in beeld. Ook de manier waarop je spreekt is natuurlijk belangrijk. Beeld je sowieso in dat je voor een volle zaal staat en dat je iedereen, tot op de laatste rij, bij je verhaal wil betrekken. Om je energie door zo’n kleine webcam te krijgen tot aan de andere kant van de lijn, moet je zelf het gevoel krijgen dat je enorm aan het overdrijven bent! De eerste stap is in deze dat je best gaat rechtstaan voor je computer in plaats van op je comfortabele stoel te blijven zitten. Wanneer je een live lezing doet, zit je per slot van rekening ook niet op een stoel…

Wil je hier meer over leren?

  1. Online spreken is ook visueel prikkelen

Een slideshow met alleen maar tekst, is eigenlijk een luisterboek. En dan nog een luisterboek dat mensen ondertussen ook gewoon kunnen lezen! Dat is dus dubbele informatie. Meer nog dan tijdens een live samenkomst is het vertellen van leuke verhalen belangrijk om de aandacht van een online publiek vast te houden. Een geweldige manier om dat te doen is bijvoorbeeld om je slideshow te vervangen door zelf getekende pancartes die je op tijd en stond toont. Je moet dus tekeningen maken die duidelijk genoeg zijn en je hele verhaal samen kunnen vatten in een overzichtelijk storytboard. EN NEE: JE HOEFT DAAR GEEN GOEDE TEKENAAR OF EEN GROOT TEKENTALENT VOOR TE ZIJN!

Hoe je dat allemaal zelf kan doen,  leer je tijdens onze cursus: Visual Storytelling In Business. Voor meer info, klik je hier.

0 responses on "Hoe hou je online publiek bij de les?"

Leave a Message

Gratis nieuwsbrief

Wil je niets missen van onze sprekers en trainingsdata? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief vol met tips!


Direct aanmelden

Contacteer ons

Heb je vragen voor ons? Neem dan contact met ons op.

Adres: Lemméstraat 16, 2018 Antwerpen
Tel: +32 3 455 17 03

Of op: info@inspiringspeech.be

Meer weten over ons privacybeleid? Je vindt het hier.

top
© Inspiring Speech