Hoe maak je een businessverhaal futureproof?

Wat heb ik toch een heerlijke job, beste lezers. Af en toe mag ik nog eens buitenkomen en mensen ontmoeten met een inspirerend verhaal. Zo ontmoette ik afgelopen week Johan Viaene, directeur arbeidsmarktbeheer van VDAB Vlaams-Brabant. Hij vertelde me iets merkwaardig: in de nabije toekomst, binnen dit en 2 jaar, worden goed ontwikkelde soft skills superbelangrijk. De economie na Covid 19 zal er namelijk eentje zijn die mensen op afstand kan samen brengen. Een goed verhaal kunnen maken om mensen te verbinden ondanks de afstand, wordt belangrijker dan ooit. Is jouw verhaal klaar voor de toekomst? Ik geef je hier alvast drie gouden tips!

Niks wordt ooit nog wat het was, zoveel is nu wel zeker. Covid slaat diepe bressen in de economie. Bollebozen in de economie hebben er al een curve voor bedacht: de K-curve. Voor sommigen zal het steil omhoog gaan, voor anderen even steil naar beneden. K is dan ook de eerste letter van KLOTE! Maar durf jij er al bij stilstaan welke nieuwe opportuniteiten er dan opduiken, nadat je eerst eens flink gevloekt hebt om alles wat je verliest? Want bij elke crisis ontdekt men altijd weer nieuwe manieren om fundamentele behoeftes in te vullen. Weet jij bijvoorbeeld wat hét knelpuntberoep was na de grote pest die onze streken teisterde tussen 1347 en 1352? Nar! Er was een grote behoefte aan amusement, verbinding, relativering. Meer nog dan medisch soelaas, zochten mensen dus naar zalf voor de ziel. Economen voorspellen dat het ook zo zal zijn na Covid: naast de evidente vraag naar IT-profielen, zal er een grote behoefte zijn aan mensen die goed hun soft skills beheersen. Want het zal bijvoorbeeld belangrijker dan ooit zijn om je businessverhaal op een impactvolle manier naar buiten te brengen. Hoe doe je dat?

1) Futureproof tip 1: Bedenk je verhaal in functie van de gebruiker.

Mensen willen niet weten hoe geniaal jij bent. Ze willen in de eerste plaats weten wat ze zelf kunnen met wat jij hen aanbiedt. Heb jij al nagedacht over wat jouw klanten of partners zouden willen in de toekomst en hoe je dat kan aanbieden? Misschien is dit wel het uitgelezen moment om het hen eens te vragen! Wanneer je dan je verhaal voor de toekomst samenstelt, kan je alvast het volgende basisschema gebruiken: AIA. Vang eerst hun Aandacht, zorg er daarna voor dat ze voelen dat in hun eigen belang is dat hen ook Interesseert, en zet hen daarna in Actie. Zorg er met andere woorden voor dat ze zich erkend voelen door jouw businessverhaal!

Wil je hier meer over leren?

2) Futureproof tip 2: Zorg voor één duidelijke boodschap.

Een publiek zit niet te wachten op een regen aan argumenten. Ze willen het liefst van al zelf nadenken en niet teveel betutteld worden. Eigenlijk willen ze vooral hun eigen verhaal maken met de elementen die jij aanbrengt. In elk geval moet je ervoor zorgen dat je verhaal een éénduidige boodschap heeft. Want het verhaal dat je vertelt moet makkelijk zijn om verder te vertellen. Met andere woorden: het mag niet uitmaken hoe mensen het verhaal vertellen, als ze maar tot één en dezelfde conclusie komen. En liefst nog de conclusie die jij het belangrijkste vindt.

3) Futureproof tip 3: Geef je publiek ambassadeursbevoegdheid.

Op dit moment krijg je misschien schele hoofdpijn van de hele dag online te communiceren. Laat staan, van de vele nieuwsbrieven, blogs, podcasts, webinars, en online vergaderingen die je om de oren vliegen. Je moet echter ook goed beseffen dat de explosie van online communicatie ook een groot voordeel biedt: de wereld wordt echt een dorp! Vanuit de vanzelfsprekende crisischaos die je op dit moment misschien overmant, omdat je de hele tijd brandjes aan het blussen bent, is het niet gemakkelijk om nieuw potentieel te zien. Dat is begrijpelijk. Toch is dat er. Je moet gewoon creatief gebruik zien te maken van een refleks die mensen sowieso hebben, namelijk: de neiging om problemen op te lossen voor anderen! Zorg ervoor dat mensen duidelijk weten voor welk soort problemen ze bij jou soelaas hebben gevonden en vraag hen ook expliciet om dat verder te vertellen. De beste reclame, is nog altijd de mondelinge reclame die klanten aan vrienden en kennissen verspreiden nadat ze echt goed geholpen zijn door jou!

Is jouw verhaal al klaar voor de toekomst? Wij kunnen je helpen, tijdens onze coronaproof cursus: Visual Storytelling in Business.

0 responses on "Hoe maak je een businessverhaal futureproof?"

Leave a Message

Gratis nieuwsbrief

Wil je niets missen van onze sprekers en trainingsdata? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief vol met tips!


Direct aanmelden

Contacteer ons

Heb je vragen voor ons? Neem dan contact met ons op.

Adres: Lemméstraat 16, 2018 Antwerpen
Tel: +32 3 455 17 03

Of op: info@inspiringspeech.be

Meer weten over ons privacybeleid? Je vindt het hier.

top
© Inspiring Speech