Hoe maak je een goede online les of webinar

Heb je het ook al gemerkt: de corona-quarantaine zorgt voor een explosie in het aantal online meetings, maar noodgedwongen ook voor een pak online cursussen. In heel wat gevallen zijn die online cursussen gewoon gefilmde versies van colleges die eerder in een klaslokaal werden gegeven. En als je helemaal pech hebt, is je lesgever voor zijn computer gaan zitten en heeft met de webcam een les opgenomen. Waardoor je naar een slideshow zit te kijken met in een klein beeldvlak links onderaan de hele tijd de onderkin van de lesgever. Geen wonder dat 80% van de mensen die zoiets volgen na 7 à 8 minuten afhaken. Hier zijn alvast 6 tips voor betere online cursussen!

Toen ik 10 jaar geleden begon met online cursussen en webinars te geven, was dat vooral omdat Amerikaanse collega’s me hadden gezegd dat het “nieuw” en “makkelijk” was. Dat bleek het allerminst te zijn. Ook ik moest in het begin ontdekken hoe mensen die vol enthousiasme inlogden om een uur naar mijn gepraat te luisteren, na een minuut of 10 hun aandacht er echt niet meer konden bij houden. 5 jaar geleden startten we op deze website met een heus online leerplatform. En daarvoor hanteerden we een paar eenvoudige regels.

Heb je tijd en zin om nu online bij te leren?

  1. Online lesgeven is doseren ipv doceren

Het grote voordeel van online leren, is dat mensen het kunnen doen waar ze willen, op het moment dat zij het willen. Meestal is dat thuis, na een goedgevulde dag. Tijdens live q&a-sessies hoor ik dan ook vaak dat de rest van het gezinsleven niet blijf stilstaan terwijl mensen zich proberen te concentreren op hun cursus. Kinderen komen binnen en buiten gelopen. Huisdieren krijgen ineens schrik van een onduidelijk indringer. Buren komen aanbellen om iets te vragen. En dat zijn dan nog maar de fysieke afleiders van aandacht en concentratie. Terwijl mensen voor hun computer zitten, zijn er ook nog eens een heleboel virtuele stoorzenders. Meldingen van social media die openstaan, mails die binnenlopen, interessante websites waarop extra informatie te vinden is. Kortom: bij een online cursus is de aandacht van het publiek altijd op vele plaatsen tegelijk. Het is dus essentieel dat je jouw content daarop afstemt. Deel je lessen om te beginnen op in korte delen die niet langer duren dan 10′!  Of dacht je dat het toevallig was dat de meest succesvolle video’s van TED niet langer duren dan 12′?

2. Online lesgeven is niet onpersoonlijk lesgeven

De meeste slideshowprogramma’s zoals Powerpoint en Keynote, hebben een functie waarmee je opnames kan maken terwijl je een slideshow becommentarieert. Heel wat online cursussen maken daar gebruik van en je krijgt dan 50′ slides te zien met een stem die er informatie over meegeeft. Maar mensen onthouden het beste informatie wanneer het hen verteld of getoond wordt door andere mensen. Kortom: mensen willen mensen zien! Anders ebt de aandacht snel weg. We zijn natuurlijk misschien een beetje misvormd door alle tutorials die je kan vinden op youtube rond problemen die je kan oplossen ivm software, waar je alleen een computerscherm ziet die alle handelingen voor doet. Maar de video’s die het beste werken op het net, zijn nog altijd degene waarin je mensen dingen ziet doen… Nee, ik bedoel niet die dingen….

3. Online lesgeven is niet gewoon informatie opstapelen

Er is vast wel een lerares of leraar die jij je nog herinnert uit je opleiding. Ik durf ervoor wedden dat het degene was die erin slaagde om zijn leerstof zo voor jou te verpakken dat je begon te snappen waarom het belangrijk was dat je dit zou weten. Zelf had ik het geluk een paar van die leerkrachten te ontmoeten in mijn opleiding. Eentje was mijn leraar wiskunde, die erin slaagde om een vak waar ik echt moeite mee had, boeiend te maken door uit te leggen wat de toepassingen waren van de ingewikkelde berekeningen die we soms moesten maken. Zo liet hij ons op een dag een meetkundige figuur berekenen en toen we ze moesten uittekenen bleek het de cup van een BH te zijn!  De narratief waarin je de leerstof verpakt is dus heel belangrijk. Zorg ervoor dat mensen nieuwsgierig blijven en snappen waarom wat jij vertelt belangrijk is voor hen.

4. Online lesgeven is ruimte geven voor experiment en toepassingen

Leerstof wordt pas leefstof wanneer mensen ontdekken hoe ze dit kunnen toepassen. Dat wil zeggen dat jij je dus niet moet beperken tot een klassiek zogenaamd ex-cathedra college, waarbij je gewoon jouw theorie uitrolt en er verder geen commentaar of vragen over verwacht. Zorg dat je genoeg voorbeelden toont van wat je vertelt en zet je publiek ook aan het werk. Geef hen eenvoudige oefeningen en leg die stap voor stap uit. Kader ze vooral ook in de rest van je cursus. Zorg dat mensen begrijpen waarom ze bepaalde dingen doen en hoe ze die later in andere situaties zelf kunnen toepassen.

Wil jij online cursussen om bij te leren?

5. Online lesgeven is ook ruimte voor feedback maken

Het is sowieso moeilijk om mensen gemotiveerd te houden om alle lessen te blijven doorlopen, wanneer er geen vaste afspraken zijn, zoals in een klassieke opleiding het geval is met een uurrooster of een agenda. Het is een beetje zoals met een fitnessabonnement: de eerste drie weken ga je nog wel, maar de vierde week heb je een feestje en de vijfde week is het mooi weer en daarna vergeet je het tot het tijd is om het opnieuw te betalen. Daarom is het essentieel dat je ook ruimte maakt voor de deelnemers aan de online cursus om feedback te geven. Zelf doe ik dit door regelmatig q&a-sessies of zelfs live-bijeenkomsten te verbinden aan mijn online-lessen. Ook de fantastische website “Masterclass”, waarin wereldberoemde lesgevers zoals James Patterson, Martin Scorcese of Gordon Ramsay hun geheimen delen, organiseert live sessies voor hun groepen deelnemers. Dus je hoeft je zeker niet te mooi of te goed te vinden om daar tijd voor te maken!

6. Online lesgeven is beeld gebruiken

Heel wat online lesmateriaal kan je in het beste geval omschrijven als “gefilmde radio”. Een beetje zoals films in de beginjaren van de cinema ook gewoon gefilmde toneelstukken waren. (Wel grappig om te zien soms). Het is geen verloren moeite om ook aandacht te besteden aan de vorm van je opname. Camerastandpunt, decor, afwisseling in de montage, maar ook op een boeiende en gedreven manier vertellen, zijn echt wel relevante aandachtspunten. Je hoeft er geen James Bond-spektakel van te maken, maar zorg ervoor dat er afwisseling en logica in zit. Je kan tegenwoordig heel goed beeldmateriaal maken met je smartphone, maar laat je bij de verwerking toch de eerste keren misschien assisteren door iemand die verstand heeft van montage en beeldvoering. Er zijn heel wat onafhankelijke videomakers die je graag en voor een redelijke  prijs helpen om enorm veel tijd uit te sparen door zaken voor jou op te lossen die je anders heel veel tijd zouden kosten!

Wil jij meer leren over hoe je goede online content kan maken? Meld je hier dan al aan voor de masterclass online leren die beschikbaar zal zijn vanaf 1/4/2020!

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

 

 

26 maart 2020

0 responses on "Hoe maak je een goede online les of webinar"

Leave a Message

Gratis nieuwsbrief

Wil je niets missen van onze sprekers en trainingsdata? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief vol met tips!


Direct aanmelden

Bezoek een van onze live trainingen:
– Bootcamp Start To Speech
– TED-keynote training
– Start to Blog
– Visual Storytelling in Business

Contacteer ons

Heb je vragen voor ons? Neem dan contact met ons op.

Adres: Lemméstraat 16, 2018 Antwerpen
Tel: +32 3 455 17 03

Of op: info@inspiringspeech.be

Meer weten over ons privacybeleid? Je vindt het hier.

top
© Inspiring Speech