Zou jij graag anderen inspireren? Wat houd je tegen? Misschien is het dit: wanneer je denkt aan inspirerende sprekers, dan denk je misschien aan uitzonderlijk charismatische en betekenisvolle figuren. Het zijn waarschijnlijk nobelprijswinnaars, presidenten, captains of industry, als Obama, Malala Yusefsai, Nelson Mandela, etc… Toch kan ook jij anderen inspireren! Mensen horen namelijk graag verhalen van andere mensen. Daarvoor hoef je niet eens rijk, beroemd of geweldig populair voor te zijn. Je kan alvast aan de slag met de 3 gouden tips die ik je hieronder geef.
Kijken naar grote voorbeelden of beroemde mensen is niet slecht als je gewoon observeert wat ze doen en je niet blindstaart op wie ze zijn. Inspirerende sprekers worden namelijk voor 70% gemaakt door de inhoud van hun verhaal en voor 30% door de manier waarop ze het vertellen. Het eerste wat mensen aantrekt is inderdaad het verhaal dat een spreker vertelt. Voor ze de spreker zelf horen, zullen ze immers vaak het verhaal al horen van mensen die het samengevat navertellen en het aanraden omdat het bijvoorbeeld: “echt iets voor hen zou zijn…” Ze worden dus naar het verhaal gebracht door de ambassadeurs van de boodschap. Als je die boodschap bovendien nog eens op een enthousiaste, gepassioneerde, gedreven manier kan vertellen, heb je een winnende combinatie. Hier volgen alvast 3 tips waarmee je aan de slag kan.
-
Inspirerende sprekers zijn gewone mensen
Succesvol zijn, is niet genoeg om een inspirerend spreker te worden. Integendeel. Mensen zijn op zoek naar mensen waarin ze zichzelf herkennen. Een spreker die alleen maar staat te pochen over hoe succesvol hij/zij wel is en waarom zijn/haar manier van doen de enige juiste is, komt niet herkenbaar over. Wat mensen interesseert is namelijk niet hoe succesvol je wel bent, maar vooral hoe je het bent geworden. Ze willen niet weten hoeveel nullen er op je bankrekening staan, ze willen weten hoe ze zelf weggeraken onder nul op hun eigen bankrekening. Mensen komen dus niet naar je luisteren of kijken om plat achterover te vallen in bewondering, maar omdat ze zelf even succesvol willen worden. Een inspirerende spreker heeft dus geen schrik om te vertellen over de moeilijkheden die hij/zij onderweg is tegengekomen en hoe je die kan oplossen of overwinnen. Hoe groter of hoe ingewikkelder de problemen, hoe meer inspiratie ze geven aan anderen. Dat vraagt dus dat je als spreker soms ook durft vertellen over de meest kwetsbare momenten in je leven of carrière. Precies dat zullen mensen in hou herkennen.
Wil je hier meer over weten? Klik hier!
-
Inspirerende sprekers vertellen een verhaal
Sprekers die impact hebben, slagen erin om de wereld aan anderen te verklaren. Dat wil zeggen: ze geven hun publiek sleutels en inzichten mee waardoor onbegrijpelijke zaken of situaties ineens wel begrijpelijk worden. Dat doen ze niet door abstracte of theoretische verklaringen te geven over het hoe en waarom, maar door te vertrekken van heel concrete situaties of anecdotes. Ook op dit vlak begint het dus weer met herkenbaarheid, want het zijn situaties die iedereen in het publiek makkelijk kan vertalen naar zijn/haar eigen leven. Om er een echt verhaal van te maken mag je die situaties niet alleen gebruiken als illustratie van een stelling die je wil bewijzen, maar zijn ze het startpunt van een aantal gevolgen. Een goed verhaal is een ketting van gebeurtenissen die als oorzaak en gevolg aan mekaar hangen en die verbonden zijn door een centraal thema, een dilemma of een probleem.
-
Inspirerende sprekers zetten aan tot actie
Zoals gezegd: mensen vinden geen inspiratie in pure bewondering. Het is niet genoeg om hen te overdonderen met je charmante persoonlijkheid of je ongelofelijke resultaten. Ze hebben zelf namelijk al problemen genoeg in hun leven, om er nog eens de frustratie bij te moeten nemen over waarom zij niet even succesvol zijn als de spreker. Nee, ze willen vooral weten wat ze kunnen doen om met hun eigen problemen af te rekenen. En dat mag je letterlijk nemen. Een inspirerende spreker zal altijd afsluiten met een concrete tip. Liefst is het iets eenvoudigs. Het kan een vraag zijn waarmee je mensen naar huis stuurt en waar ze verder over kunnen nadenken, het kan ook een uitdaging zijn of een heel concrete actie als in: “De eerste stap die je kan doen is…”
De eerste stap die jij kan zetten om een inspirerend spreker te worden is: kijk eens hoe we van jou in 2 dagen een topspreker kunnen maken in ons Bootcamp.
0 responses on "Hoe maak je een inspirerende speech?"