Inspiring Speech

Waarom Facebookspreuken niet inspireren

Je kent ze wel: de spreuken op facebook die je aansporen om te geloven in jezelf, om niet te luisteren naar de kritiek van mensen die je kwetsen, om te leven in het moment, om niet op te geven in wat je belangrijk vindt, om je littekens te vieren als overwinningen op de pijn die anderen je hebben aangedaan, etc, etc, etc… Ze heten inspirerend te zijn. Maar zijn ze dat ook? En wat is dan wél inspirerend?

bored

De mensheid heeft natuurlijk niet op facebook gewacht om levenslessen samen te vatten in spreuken. We kennen allemaal heel wat spreekwoorden die kernachtig verwoorden wat volgens onze voorouders van belang was in het leven. Ik had een oude tante die er een sport van maakte om in ieder gesprek uit te pakken met een paar spreuken/dooddoeners. “Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht”. “Na regen komt zonneschijn”. “Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd”. Haar huis hing ook vol tegeltjes met allerlei wijsheden. Zelfs op haar keukenhanddoeken prijkten spreuken. Dan kon je bijvoorbeeld tijdens de afwas vaststellen dat zij vond dat: “Een goed gerecht is voor uw gezin een voorrecht.” Zij was een vrolijke vrouw, maar een erg spannend leven had ze niet. Toen ze onlangs overleed, kwamen al die tegels en keukenhanddoeken tevoorschijn. Pas toen bleek waarom ze dat zo wanhopig had verzameld. Haar dochter, mijn nicht dus, vertelde me: “Mijn moeder was eigenlijk een bijzonder angstige vrouw. Ze had heel erg veel nood aan bevestiging. Ze wilde met die spreuken vooral structuur geven aan haar leven. Ze wilde tenminste de indruk hebben dat ze iets nuttigs verrichte.”

Facebookspreuken geven je vooral bevestiging

 

Meteen begreep ik ook waar al die facebookspreuken eigenlijk voor dienen. Ze geven vooral bevestiging. Dat zoeken we natuurlijk ook in de eerste plaats op facebook. Het is een plek waar we via “likes” te weten komen dat er nog een hoop andere sukkels zijn die zoals wij in de file staan en ons ergeren aan de duizend-en-één dingen die het leven soms te ingewikkeld maken. Maar bevestigen is dus niet hetzelfde als inspireren. Wat is het grote verschil. Wel, als je wil inspireren, hou je best drie vuistregels in de gaten.

  • Inspiratietip 1: Geef een verrassend inzicht

Bevestiging is niet inspirerend. Het brengt ons niet in beweging. Integendeel: het metselt ons vast in de overtuigingen die we al hébben. Om echt te inspireren, moet je durven uitdagen en verrassen. Een nieuw inzicht geven op een oud probleem. Nieuwe remedies bedenken voor oud zeer. Dat kan door oplossingen van één terrein toe te passen op een heel nieuw gebied. Een originele vergelijking kan dus nooit kwaad! Dat houdt ook in dat je als auteur van een verrassend inzicht, nooit bang mag zijn om een origineel of op het eerste zicht gevaarlijk standpunt in te nemen.

Wil jij dit leren?
  • Inspiratietip 2: Geef zin om iets te veranderen

Inspireren is in de eerste plaats motiveren om in beweging te komen. We zeggen het soms ook letterlijk wanneer ons iets geraakt heeft: het heeft me bewogen. Als je mensen echt wil inspireren dan moeten ze dus uit jouw quote of verhaal de energie en de moed putten om echt in beweging te komen. Dat staat in schril contrast tot de enorme hoeveelheid spreuken en citaten waarbij je alleen maar kan zeggen: “Zie je wel! Dat denk ik al jaren! Daarom heb ik dus nooit geluk in mijn leven…”

main-qimg-9b8d1d7e52c23713ce20ac3a00ce07c4

  • Inspiratietip 3: Geef een strategie om te veranderen

Zin om te veranderen is 1 ding, het ook daadwerkelijk doen is nog iets anders. Echte inspirators zorgen ervoor dat hun publiek niet alleen maar ja kunnen knikken, maar de wijsheid ook zelf om kunnen zetten in actie waarmee ze een mooie nieuwe wending kunnen geven aan hun leven. Blijf dus niet hangen in clichés en goedklinkende dooddoeners. Geef mensen ook aan welke eerste kleine stap zij kunnen zetten om in hun iegen leven een blijvende verandering door te voeren!

 

 

 

0 responses on "Waarom Facebookspreuken niet inspireren"

Laat een bericht na

Gratis nieuwsbrief

Wil je niets missen van onze sprekers en trainingsdata? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief vol met tips!


Direct aanmelden

Bezoek een van onze live trainingen:
– Bootcamp Start To Speech
– TED-keynote training
– Start to Blog
– Visual Storytelling in Business

Contacteer ons

Heb je vragen voor ons? Neem dan contact met ons op.

Adres: Lemméstraat 16, 2018 Antwerpen
Tel: +32 3 455 17 03

Of op: info@inspiringspeech.be

Meer weten over ons privacybeleid? Je vindt het hier.

top
© Inspiring Speech