Hoe maak je een succesvolle blog?

Weet je hoeveel blogs er in België worden bijgehouden? Ruim 1 miljoen! Een heel pak daarvan wordt niet of nauwelijks onderhouden. Dat wil zeggen: het zijn mensen die met veel goede moed beginnen te bloggen, maar die er na een paar maanden bij gebrek aan reactie mee ophouden. Hoe zorg je ervoor dat een blog succesvol wordt? En is bloggen in tijden van video nog wel zinvol?

Er zijn inderdaad heel wat mensen die tegenwoordig filmpjes posten op het net. Probleem is dat heel wat filmpjes er een beetje knullig uitzien en de mensen die erin verschijnen nogal eens griezelig de camera in zitten te staren… Om een “spontaan” en “leuk” filmpje in mekaar te steken ben je al gauw een paar uur aan de slag met de betere apparatuur en moet je ook durven werken aan je eigen presentatieskills. Dan is het schrijven van een blog dus nog altijd een prima instap. 

De volgende vraag is dan natuurlijk: wat wil je eigenlijk met je blog bereiken? Sinds een paar jaar kennen we het fenomeen van de “influencers”. Mensen die via hun eigen internetkanalen producten of ideeën promoten bij een zo groot mogelijke groep vaste volgers. Met name in de fashion en lifestyle viel daar een tijd goed geld mee te verdienen. Alles wijst er echter op dat de hoogdagen van de influencers voorbij zijn. Er is namelijk ook op dit vlak een overaanbod ontstaan, waardoor de potentiële reclame-inkomsten van zo’n bloggende of vloggende influencer sterk zijn gedaald. Toch is een goed onderhouden blogplatform nog altijd een belangrijke aantrekkingspool voor jou of voor je merk. Hier zijn alvast drie gouden tips die je zullen helpen om van jouw blog een succes te maken.

1) Een succesvolle blog biedt antwoorden op concrete vragen

90% van de mensen gebruiken het wereldwijde web voornamelijk als bron van informatie. Zoekmachines hebben hele bibliotheken van encyclopedieën en doe-het-zelf-boeken overbodig gemaakt. Wanneer mensen tegenwoordig met een vraag zitten, dan tikken ze die eenvoudigweg in op een zoekmachine of ze stellen ze aan Siri of Alexa die in hun plaats op zoek gaat naar relevante informatie. Op Youtube wemelt het dan ook van de instructiefilmpjes met originele recepten, of hersteldemonstraties van allerlei apparaten. De eerste stap naar een succesvolle blog is dus: jezelf afvragen welke problemen kan jij oplossen voor het publiek dat je zou willen bereiken. Natuurlijk is het ook mogelijk om een succesvolle blog te maken die een meer persoonlijke insteek heeft, of waarmee je puur op zoek bent naar een publicatieplatform voor jouw  literaire schrijfsels. Alleen vraagt dat wat meer tijd en energie en moet je dat incalculeren wanneer je begint met je werk te delen met de wereld.

Wil je hier meer over leren?

2) Een succesvolle blog drijft op goede titels en tussentitels

Een van de meest succesvolle artikels op onze eigen site draagt de titel “hoe maak je een presentatie leuk en overtuigend?” Het wordt elke dag wel door een paar mensen gevonden via Google. Dat vinden wij een prima resultaat, want dat zijn mensen die puur gestuurd door hun eigen nieuwsgierigheid de weg vinden naar wat wij hier aanbieden. Zoekmachines zoals Google ordenen de enorme hoeveelheid informatie op het internet aan de hand van een aantal kenmerken. Eén van de belangrijkste is de aanwezigheid van bepaalde woorden op sleutelposities in de tekst. Met name de woorden die je gebruikt in de titels of de tussentitels krijgen meer gewicht van zoekmachines dan de informatie in de tekst. Zorg er dus voor dat de zoektermen waar jouw publiek naar speurt op die plaatsen terug te vinden zijn. Dan maak je ook meer kans dat je artikel weergegeven wordt wanneer mensen een bepaalde zoekopdracht intikken op hun computer.

3) Een succesvolle blog staat niet op zichzelf

Een van de beste redenen om te bloggen is nog altijd: verkeer naar jouw website brengen. Je moet blogs in dat verband zien als gratis content die je ter beschikking stelt om mensen aan te zetten daarna verder te surfen. Je blog is dus een soort toegangsdeur naar de rest van je site. Zorg er daarom voor dat er in je webartikels genoeg doorverwijzingen en actiemomenten ingebouwd zijn, die je publiek nieuwsgierig maken naar nog meer content. Maak je blogs ook niet te lang. Mensen komen jouw artikels waarschijnlijk tegen terwijl ze met iets anders bezig zijn, of gewoon zitten te wachten op iets anders. Probeer ze dus niet vast te ketenen met een overvloed aan informatie. Los daarvan moet je het publiek ook de weg naar je blog leren kennen. Dat doe je bij voorkeur door je artikels of stukken ervan te delen op andere platformen, zoals Instagram, Facebook of Linkedin. Teken daarvoor ook een strategie op lange termijn uit, want met name op social media krijgen mensen een overvloed aan informatie aangeboden. Je moet dus geduld hebben en je boodschap vaak genoeg herhalen om mensen effectief naar jouw content te lokken. 

Wil je hier meer over leren? Kom dan naar ons Start To Blog Labo en leer in 1 dag zelf jouw succesvolle blogs maken!

0 responses on "Hoe maak je een succesvolle blog?"

Leave a Message

Gratis nieuwsbrief

Wil je niets missen van onze sprekers en trainingsdata? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief vol met tips!


Direct aanmelden

Bezoek een van onze live trainingen:
– Bootcamp Start To Speech
– TED-keynote training
– Start to Blog
– Visual Storytelling in Business

Contacteer ons

Heb je vragen voor ons? Neem dan contact met ons op.

Adres: Lemméstraat 16, 2018 Antwerpen
Tel: +32 3 455 17 03

Of op: info@inspiringspeech.be

Meer weten over ons privacybeleid? Je vindt het hier.

top
© Inspiring Speech